Reforma PIT potrzebna od zaraz

ANDRZEJ MARCZAK
opublikowano: 16-01-2012, 00:00

ANDRZEJ MARCZAK

doradca podatkowy, partner i szef zespołu ds. PIT w KPMG amarczak@kpmg.pl

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych ma już swoje lata – właśnie minęła 20. rocznica jej uchwalenia. Patrząc przez pryzmat dwóch dekad obowiązywania tego aktu prawnego, można by dojść do wniosku, że wszystko powinno być już właściwie uregulowane, wyjaśnione i rozstrzygnięte — zwłaszcza podstawy funkcjonowania systemu. A jednak tak nie jest. Bo jak traktować ciągle toczącą się dyskusję dotyczącą momentu opodatkowania świadczeń niepieniężnych? Czy przychód powstaje w chwili ich otrzymania czy też postawienia ich do dyspozycji podatnika? To kontrowersyjne zagadnienie musiało doczekać się uchwały pełnego składu Izby Finansowej NSA w zakresie świadczeń medycznych. Uchwała ta zapadła przy aż 8 głosach przeciwnych, co pokazuje, że skoro sędziowie mają różne zdania, to nasz ustawodawca powinien zmienić obowiązujące przepisy, aby takie kłopotliwe zagadnienia eliminować. Ta niekorzystna dla podatników uchwała stała się niestety orężem dla organów podatkowych, które wykorzystują ją do ścigania pracodawców za finansowanie pracownikom pakietów medycznych. Sytuację pracodawców dodatkowo komplikuje kontekst historyczny i tło tego zagadnienia. Przez całe lata bowiem tego typu świadczenia, jeżeli były opłacane ryczałtowo za grupę osób, bez podziału na obowiązkową medycynę pracy i świadczenia nieobowiązkowe, nie były uznawane za opodatkowane, co wielokrotnie potwierdzały organy podatkowe i Ministerstwo Finansów. Dlatego, przy niezmienionym stanie prawnym, domaganie się dziś podatku za poprzednie okresy budzi uzasadniony sprzeciw i podważa zasadę zaufania obywatela do organów państwa.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Organy podatkowe idą jeszcze dalej i próbują przywołaną uchwałę stosować wobec innych świadczeń pracowniczych o charakterze grupowym, jak na przykład imprezy firmowe, integracyjne, działalność sportowo-rekreacyjna itp. Przed świętami wiele firm zastanawiało się, czy mają pracownikom opodatkowywać udział w wigilii firmowej i czy trzeba w związku z tym liczyć, kto ile zjadł śledzików? Czy zgubiliśmy gdzieś w tym wszystkim zdrowy rozsądek? Czy w naszym kraju wszystko musi być opodatkowane? Widać, że pracodawcy są obecnie zagubieni i nie mają pewności, jak dalej z takimi sytuacjami postępować. Zapowiedziane w exposé premiera zmiany w podatku PIT na 2013 r. oczywiście nie pomagają w rozstrzygnięciu omawianych dylematów. Idą w kierunku pozyskania dodatkowych pieniędzy dla budżetu. Warto jednak przy okazji planowanych prac legislacyjnych w większym stopniu pochylić się nad zasadniczymi zagadnieniami, związanymi z funkcjonowaniem opodatkowania dochodów osobistych. O napisaniu nowej przemyślanej ustawy już nie wspomnę.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: ANDRZEJ MARCZAK

Polecane