Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby przeznaczyć na reklamy o tej samej powierzchni i w tym samym czasie antenowym co publikacje dotyczące kongresu lub wzmiankujące to wydarzenie. Z badań zleconych przez organizatorów wynika, że w polskich mediach takich publikacji było dotąd ponad 12,5 tys., a przeszło 5,5 tys. razy wspominano o imprezie w mediach społecznościowych.
W poniedziałek organizatorzy oraz przedstawiciele władz Katowic, woj. śląskiego i Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii podsumowali podczas konferencji prasowej majowy kongres, relacjonowany przez ponad 750 przedstawicieli mediów z ponad 175 redakcji.
Ekwiwalent reklamowy, czyli kwota, jaką należałoby przeznaczyć na reklamy o tej samej powierzchni i czasie antenowym, oszacowana na 10 czerwca br. przekroczyła 47,3 mln zł dla samego Europejskiego Kongresu Gospodarczego oraz 8,6 mln zł dla towarzyszącego mu wydarzenia startupowego - European Start-up Days.
Wydarzenia komentowano także w mediach społecznościowych – przez trzy majowe dni odnotowano ponad 5,5 tys. wzmianek na Twitterze, Facebooku, Linkedinie, blogach i mikroblogach, o łącznym zasięgu sięgającym 6,1 mln unikalnych użytkowników.
Kongres i towarzyszące mu imprezy zgromadziły w sumie ponad 15 tys. uczestników (12,5 tys. na samym kongresie i ponad 3 tys. na dniach startupów). W około 200 sesjach tematycznych wzięło udział ok. tysiąca prelegentów i panelistów.
"Zainteresowanie Europejskim Kongresem Gospodarczym w Katowicach oraz European Start-up Days jest miernikiem tego, czy to co robimy ma sens, czy dobrze prowadzimy i rozwijamy te imprezy, czy udaje nam się dostosowywać formułę do zmieniającej się Europy i gospodarki" – ocenił organizator kongrersu, prezes Grupy PTWP Wojciech Kuśpik.
W przeprowadzonym po kongresie badaniu marketingowym, 84 proc. słuchaczy i 84 proc. panelistów, a także 82 proc. partnerów, wyraziło zadowolenie z uczestnictwa w tym wydarzeniu. 87 proc. słuchaczy i taki sam procent panelistów zadeklarowało swój udział w kolejnej edycji kongresu w 2020 r.
Najwyżej oceniany aspekt tegorocznego kongresu to - według ankietowanych - interesująca tematyka wystąpień, sesji i paneli dyskusyjnych (ocena 8,8 w 10-stopniowej skali wśród panelistów, 8 wśród słuchaczy), a główne efekty uczestnictwa w kongresie to - jak wskazywano najczęściej - zdobycie wiedzy na temat zjawisk i trendów gospodarczych (8,4 wśród panelistów, 7,9 wśród słuchaczy) oraz możliwość nawiązania użytecznych kontaktów (8,3 paneliści, 7,8 słuchacze).
Uczestnicy obu wydarzeń docenili przestrzeń, w jakiej odbywa się Europejski Kongres Gospodarczy i European Start-up Days, uznając za istotny atut organizacyjny lokalizację imprez w Międzynarodowym Centrum Kongresowym oraz pobliskim Spodku. Pozytywnie oceniono komunikację z uczestnikami (przed i w trakcie wydarzeń), komfort sal konferencyjnych, internetowy system rejestracji oraz informacje przesyłane przez organizatora przed rozpoczęciem wydarzenia.
W badaniach oszacowano także ile, pieniędzy zostawiają w Katowicach uczestnicy imprez. W przypadku Europejskiego Kongresu Gospodarczego średnie wydatki na noclegi ogółem, w przeliczeniu na jedną osobę, to 265 zł w przypadku słuchaczy i 760 zł w przypadku panelistów. Pozostałe wydatki słuchaczy, takie jak gastronomia czy taksówki, to 187 zł na osobę, natomiast panelistów – 418 zł. Podczas European Start-Up Days każdy uczestnik przeznaczył przeciętnie 119 zł na noclegi i 129 zł na pozostałe wydatki.
XI Europejskiemu Kongresowi Gospodarczemu w Katowicach towarzyszył projekt EEC – Liderzy Przyszłości (EEC – Leaders of Tomorrow), przedsięwzięcie mające na celu zwiększenie udziału młodych w życiu publicznym oraz promowanie aktywnej postawy obywatelskiej. Wykłady zgromadziły ponad 2 tys. studentów i absolwentów. Współorganizatorem projektu był Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach.
Współgospodarzami Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach były samorządy: Katowic oraz Woj. Śląskiego.