Dobre wyniki to głównie skutek 8,4 proc. wzrostu eksportu. Sprzedaż szampana spada we Francji z powodu rosnącej konkurencji włoskiego prosecco i hiszpańskiego cava. Dla producentów szampana oznacza to konieczność przemyślenia strategii i oceny perspektyw. Relatywnie bezpieczni są najwięksi: Krug, Moet & Chandon i Veuve Clicquot, na których przypada 72 proc. sprzedaży. Gorzej jest w przypadku mniejszych.

- W latach 2007-2016 roku winnice zmniejszyły ilość sprzedawanego szampana o około 25 procent - powiedziała Aurelie Ringeval-Deluze, ekspert ds. wina z Uniwersytetu w Reims.
Całkowita sprzedaż szampana we Francji spadła w ubiegłym roku o 2,5 proc., ale w przypadku mniejszych winnic spadek wynosił 4,9 proc.
- Problem polega na tym, że Francja to bardzo ciasny i konkurencyjny rynek, na którym swojego szampana próbuje sprzedać 80 proc. winnic - tłumaczy Maxime Toubart, szef stowarzyszenia producentów szampana.