"Wszystkie zadania inwestycyjne będą finansowane w całości z Krajowego Funduszu Drogowego. Pozostałe zadania jak np. remont, prace przygotowawcze, zostają w budżecie państwa. Do tej pory było tak, że jedna inwestycja mogła być jednocześnie finansowana i z KFD i z budżetu państwa" - powiedziała w poniedziałek PAP Agnieszka Krupa z Departamentu Dróg i Autostrad resoru infrastruktury.
Projekt nowelizacji przewiduje możliwość zasilania KFD z budżetu państwa. Chodzi tu m.in. o refundację grantów, które będą przekazywane ze środków unijnych do budżetu państwa, a następnie budżet będzie je przekazywał na rachunek KFD, jako spłatę wcześniej zaciągniętych na ten cel kredytów bądź wyemitowanych obligacji.
"Projekt zakłada emisję tzw. obligacji infrastrukturalnych. Będą to obligacje skarbu państwa emitowane przez ministra finansów na konkretne potrzeby drogowe" - powiedziała Krupa.
Finansowanie wydatków infrastrukturalnych z KFD pozwoli zaoszczędzić w budżecie państwa 9,7 mld zł. Na początku lutego minister Michał Boni poinformował, że KFD powinien stać się źródłem finansowania całości kosztów inwestycji z wykorzystaniem pieniędzy unijnych.
Jak mówił wówczas Boni, zmiany ustawy o KFD pozwolą na to, aby Bank Gospodarstwa Krajowego zaciągał na rzecz tego Funduszu kredyty w międzynarodowych instytucjach finansowych, np. w Europejskim Banku Inwestycyjnym, żeby można było emitować obligacje, w tym obligacje infrastrukturalne.
Rząd wydał w lutym rozporządzenie o KFD. Zapisano w nim, że Fundusz będzie
zasilany środkami m.in. z opłaty paliwowej, kredytów zaciągniętych w ubiegłych
latach przez Bank Gospodarstwa Krajowego na rzecz KFD. Jak podano, KFD dodatkowo
ma być zasilany środkami pozyskanymi z nowych obligacji planowanych do
wyemitowania na rzecz KFD przez Bank Gospodarstwa Krajowego w br. (PAP)