Roboty nas nie zastąpią

opublikowano: 15-10-2019, 22:00

Przyszłość należy do speców od robotyki i sztucznej inteligencji. Apetyt na nich ma wiele branż

Inteligentne maszyny to świetny sposób na uzupełnienie ludzkich umiejętności. Przedsiębiorcy oczekują od swoich pracowników kreatywności i strategicznego myślenia. Jednocześnie zdają sobie sprawę, że roboty lepiej sprawdzają się w zadaniach, których nie lubią wykonywać ich podwładni, bo trzeba je powtarzać w nieskończoność.

KORZYŚCI:
KORZYŚCI:
Firmy, które wdrażają technologie automatyczne, mogą liczyć na zwrot kosztów inwestycji w ciągu nawet dziewięciu miesięcy — mówią Piotr Kurek i Wojciech Sygnowski, eksperci Deloitte’a. [
Fot. Marek Wiśniewski

Jaki jest poziom zastosowania inteligentnej automatyzacji w polskich firmach? Czy chętnie wdrażają rozwiązania związane z robotyką? Między innymi na te pytania odpowiadają autorzy najnowszego raportu Deloitte „Inteligentna automatyzacja”.

Wojciech Sygnowski, partner w Deloitte, zauważa u przedsiębiorców znad Wisły sporą zmianę w podejściu do robotyzacji procesów biznesowych. Jak podkreśla, udaje im się przełamywać bariery, które utrudniały im wdrażanie zautomatyzowanych technologii na większą skalę.

Testy pilotażowe

Z raportu wynika, że 35 proc. przedstawicieli biznesu testuje wspomniane rozwiązania tylko w warunkach produkcyjnych, a 8 proc. wdraża je w swoich firmach. Natomiast ponad połowa badanych nic nie robi w tym kierunku.

— Robotyka to rozwiązanie IT, które służy biznesowi. Część przedsiębiorców myśli, że pod tym pojęciem kryją się roboty. Tymczasem jest to oprogramowanie instalowane w sieci przedsiębiorstwa. Pozwala ono na automatyzację powtarzalnych procesów,na odwzorowanie tego, co wykonują ludzie. Może to być przenoszenie plików, wypełnianie formularzy, kopiowanie danych i ich skanowanie. W grę wchodzą również bardziej zaawansowane umiejętności, takie jak rozpoznawanie obrazu lub czytanie zeskanowanych dokumentów. Zautomatyzowane technologie zdejmują z ludzi obowiązek wykonywania powtarzalnych czynności — mówi Piotr Kurek, starszy menedżer w zespole robotyki i inteligentnej automatyzacji w Deloitte.

Widać to m.in. w branży ubezpieczeniowej, która — jak podkreśla Piotr Kurek — wprowadza rozwiązania rozstrzygające np. o tym, czy szkoda samochodowa jest całkowita czy częściowa.

Autorzy raportu zwracają ponadto uwagę, że w ciągu roku podwoiła się liczba przedsiębiorców stawiających na automatyzację procesów biznesowych.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Około 8 proc. przedstawicieli kadry kierowniczej na całym świecie deklaruje, że wprowadziło w firmach ponad 50 rozwiązań związanych z robotyką, przetwarzaniem języka naturalnego i uczeniem maszynowym. To ostatnie polega na tym, że komputer odnajduje to, co jest ukryte w danych. Natomiast w Polsce na takie nowości otworzyło się 6 proc. badanych przedsiębiorców — zwraca uwagę Piotr Kurek.

Eksperci Deloitte’a szacują, że automatyzacja w ciągu trzech lat może obniżyć koszty działania firmy o 22 proc.

— Przedsiębiorcy automatyzują procesy, bo nie mają wyboru. Chcą być konkurencyjni i rozwijać biznes. Robotyka to najprostsza i najbardziej dostępna technologia — przekonuje Piotr Kurek.

Wizja i strategia

Specjaliści Deloitte’a podkreślają, że firmy znad Wisły oczekują, że koszty wdrażania rozwiązań związanych z inteligentną automatyzacją zwrócą im się w ciągu 15 miesięcy. Tymczasem spółki odnotowują średni zwrot z tej inwestycji już po dziewięciu miesiącach. Na jakie jeszcze korzyści liczą? Przede wszystkim na lepszą wydajność pracowników i redukcję kosztów produkcji.

— Przedsiębiorcy, którzy wdrażają rozwiązania dotyczące robotyki i sztucznej inteligencji na dużą skalę, mają jasną wizję i strategię dotyczącą czerpania korzyści z technologii. Traktują je jako wyzwanie i stwarzają warunki do ich rozwoju — wyjaśnia Piotr Kurek.

Prawie 46 proc. polskich przedstawicieli biznesu ma kompleksową strategię rozwoju technologii automatycznych. Spodziewają się, że dzięki tym ostatnim w najbliższych latach możliwości zatrudniania kadr zwiększą się o 27 proc. Wojciech Sygnowski nie ma wątpliwości, że należy zmienić sposób myślenia pracowników o automatyzacji procesów w firmach.

— Roboty nie zabiorą nam pracy. Co prawda technologie zmieniają sposób, w jaki pracujemy. Dlatego pracodawcy doceniają u swoich podwładnych kreatywność, empatię, umiejętność współpracy, nieszablonowe myślenie i zdolności interpersonalne. Coraz częściej do pracy będziemy potrzebowali naszych głów i serc aniżeli rąk — konkluduje Wojciech Sygnowski.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Zawiślińska

Polecane