Roboty nas nie zastąpią

opublikowano: 15-10-2019, 22:00

Przyszłość należy do speców od robotyki i sztucznej inteligencji. Apetyt na nich ma wiele branż

Inteligentne maszyny to świetny sposób na uzupełnienie ludzkich umiejętności. Przedsiębiorcy oczekują od swoich pracowników kreatywności i strategicznego myślenia. Jednocześnie zdają sobie sprawę, że roboty lepiej sprawdzają się w zadaniach, których nie lubią wykonywać ich podwładni, bo trzeba je powtarzać w nieskończoność.

Firmy, które wdrażają technologie automatyczne, mogą liczyć na zwrot kosztów
inwestycji w ciągu nawet dziewięciu miesięcy — mówią Piotr Kurek i Wojciech
Sygnowski, eksperci Deloitte’a. [
Zobacz więcej

KORZYŚCI:

Firmy, które wdrażają technologie automatyczne, mogą liczyć na zwrot kosztów inwestycji w ciągu nawet dziewięciu miesięcy — mówią Piotr Kurek i Wojciech Sygnowski, eksperci Deloitte’a. [ Fot. Marek Wiśniewski

Jaki jest poziom zastosowania inteligentnej automatyzacji w polskich firmach? Czy chętnie wdrażają rozwiązania związane z robotyką? Między innymi na te pytania odpowiadają autorzy najnowszego raportu Deloitte „Inteligentna automatyzacja”.

Wojciech Sygnowski, partner w Deloitte, zauważa u przedsiębiorców znad Wisły sporą zmianę w podejściu do robotyzacji procesów biznesowych. Jak podkreśla, udaje im się przełamywać bariery, które utrudniały im wdrażanie zautomatyzowanych technologii na większą skalę.

Testy pilotażowe

Z raportu wynika, że 35 proc. przedstawicieli biznesu testuje wspomniane rozwiązania tylko w warunkach produkcyjnych, a 8 proc. wdraża je w swoich firmach. Natomiast ponad połowa badanych nic nie robi w tym kierunku.

— Robotyka to rozwiązanie IT, które służy biznesowi. Część przedsiębiorców myśli, że pod tym pojęciem kryją się roboty. Tymczasem jest to oprogramowanie instalowane w sieci przedsiębiorstwa. Pozwala ono na automatyzację powtarzalnych procesów,na odwzorowanie tego, co wykonują ludzie. Może to być przenoszenie plików, wypełnianie formularzy, kopiowanie danych i ich skanowanie. W grę wchodzą również bardziej zaawansowane umiejętności, takie jak rozpoznawanie obrazu lub czytanie zeskanowanych dokumentów. Zautomatyzowane technologie zdejmują z ludzi obowiązek wykonywania powtarzalnych czynności — mówi Piotr Kurek, starszy menedżer w zespole robotyki i inteligentnej automatyzacji w Deloitte.

Widać to m.in. w branży ubezpieczeniowej, która — jak podkreśla Piotr Kurek — wprowadza rozwiązania rozstrzygające np. o tym, czy szkoda samochodowa jest całkowita czy częściowa.

Autorzy raportu zwracają ponadto uwagę, że w ciągu roku podwoiła się liczba przedsiębiorców stawiających na automatyzację procesów biznesowych.

bc64433c-8c2e-11e9-bc42-526af7764f64
Puls Innowacji
Najważniejsze informacje o rozwoju i finansowaniu nowych technologii. Ciekawostki ze świata gigantów, start-upów i funduszy VC
ZAPISZ MNIE
Puls Innowacji
autor: Anna Bełcik
Wysyłany raz w tygodniu
Anna Bełcik
Najważniejsze informacje o rozwoju i finansowaniu nowych technologii. Ciekawostki ze świata gigantów, start-upów i funduszy VC
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

— Około 8 proc. przedstawicieli kadry kierowniczej na całym świecie deklaruje, że wprowadziło w firmach ponad 50 rozwiązań związanych z robotyką, przetwarzaniem języka naturalnego i uczeniem maszynowym. To ostatnie polega na tym, że komputer odnajduje to, co jest ukryte w danych. Natomiast w Polsce na takie nowości otworzyło się 6 proc. badanych przedsiębiorców — zwraca uwagę Piotr Kurek.

Eksperci Deloitte’a szacują, że automatyzacja w ciągu trzech lat może obniżyć koszty działania firmy o 22 proc.

— Przedsiębiorcy automatyzują procesy, bo nie mają wyboru. Chcą być konkurencyjni i rozwijać biznes. Robotyka to najprostsza i najbardziej dostępna technologia — przekonuje Piotr Kurek.

Wizja i strategia

Specjaliści Deloitte’a podkreślają, że firmy znad Wisły oczekują, że koszty wdrażania rozwiązań związanych z inteligentną automatyzacją zwrócą im się w ciągu 15 miesięcy. Tymczasem spółki odnotowują średni zwrot z tej inwestycji już po dziewięciu miesiącach. Na jakie jeszcze korzyści liczą? Przede wszystkim na lepszą wydajność pracowników i redukcję kosztów produkcji.

— Przedsiębiorcy, którzy wdrażają rozwiązania dotyczące robotyki i sztucznej inteligencji na dużą skalę, mają jasną wizję i strategię dotyczącą czerpania korzyści z technologii. Traktują je jako wyzwanie i stwarzają warunki do ich rozwoju — wyjaśnia Piotr Kurek.

Prawie 46 proc. polskich przedstawicieli biznesu ma kompleksową strategię rozwoju technologii automatycznych. Spodziewają się, że dzięki tym ostatnim w najbliższych latach możliwości zatrudniania kadr zwiększą się o 27 proc. Wojciech Sygnowski nie ma wątpliwości, że należy zmienić sposób myślenia pracowników o automatyzacji procesów w firmach.

— Roboty nie zabiorą nam pracy. Co prawda technologie zmieniają sposób, w jaki pracujemy. Dlatego pracodawcy doceniają u swoich podwładnych kreatywność, empatię, umiejętność współpracy, nieszablonowe myślenie i zdolności interpersonalne. Coraz częściej do pracy będziemy potrzebowali naszych głów i serc aniżeli rąk — konkluduje Wojciech Sygnowski.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Zawiślińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy