Według danych urzędu celnego, w sierpniu chińskie rafinerie wyeksportowały 1,26 mln ton oleju napędowego, który ma największy udział w produkcji tych zakładów. To o 51,5 proc. więcej niż w sierpniu 2022 r., kiedy to sprzedaż zagraniczna popularnego diesla osiągnęła pułap 830 tys. ton.
W ujęciu narastającym, po ośmiu pierwszych miesiącach br. wzrósł o 197,2 proc. w ujęciu rok do roku.
Tymczasem eksport benzyny w sierpniu 2023 r. zwiększył się o 23,7 proc. do 1,38 mln ton z 1,12 mln rok wcześniej.
Na krajowym rynku Chin odnotowały jedynie umiarkowany wzrost zapotrzebowania na olej napędowy, m.in. z powodu przedłużającego się kryzysu w nieruchomościach, stąd rafinerie skupiły się na eksporcie. Z kolei w przypadku benzyn widoczny był zdecydowanie większy wzrost popytu za co odpowiadał m.in. większy ruch drogowy w letnim okresie podróży, który po raz pierwszy raz nie był zakłócany pandemią Covid-19.