W 2019 r. wartość polskiego rynku e-commerce przekroczyła 50 mld zł, a średni udział w sprzedaży detalicznej wynosił 4,5 proc. Rok później wartość rynku wzrosła do 100 mln zł, a w 2021 r. udział tego kanału w sprzedaży detalicznej wynosił już 9 proc. Według raportu Cushman & Wakefield „E-commerce pęka w szwach, a magazyny razem z nim” prognozy z 2019 r. były niedoszacowane – eksperci przewidywali osiągnięcie poziomu 80 mld zł po kilku latach. Dzisiaj Unity Group prognozuje, że do 2025 r. wartość rynku handlu internetowego w Polsce będzie wynosiła 250 mld zł, a według prognoz PMR jego udział w sprzedaży detalicznej w 2023 r. sięgnie 20 proc.
Zdaniem ekspertów Cushman & Wakefield minione trzy lata to okres ogromnego wzrostu elektronicznego kanału sprzedaży spotęgowanegp przez pandemię. Równocześnie był to czas przechodzenia dwóch odrębnych światów offline i online w spójny omnichannel, co niewątpliwie wpłynęło na oczekiwania wobec powierzchni magazynowych, ich różnorodnych funkcji, większych wymagań i nowych lokalizacji, które trzy lata temu wskazywano dopiero jako rynki wschodzące.
Obecnie 7,35 mln m kw. powierzchni magazynowej w Polsce, czyli 30,7 proc. całkowitej podaży, przeznaczone jest do obsługi rynku e-commerce. W porównaniu z 2019 r., gdy powierzchnia obsługująca e-commerce wynosiła 3,9 mln m kw., nastąpił wzrost o 88 proc.
— Byliśmy przekonani, że rezultaty, które uzyskamy, wskazywać będą na bardzo duży wzrost powierzchni dla e-commerce’u, nie wiedzieliśmy jednak, że jest to tak ogromna skala — przyznaje Damian Kołata, partner, dyrektor działu przemysłowo-logistycznego w Polsce i działu e-commerce w Europie Środkowo-Wschodniej Cushman & Wakefield.
Największe nasycenie magazynami tego typu jest w woj. dolnośląskim (1,4 mln m kw.), łódzkim i śląskim (po ponad 1 mln m kw.). W woj. warmińsko-mazurskim aż 86 proc. całkowitej powierzchni magazynowej przeznaczona jest do obsługi e-commerce’u, w dużej mierze za sprawą europejskiego klubu zakupowego Zalando Lounge w miejscowości Ameryka pod Olsztynkiem.
Wyraźny wzrost popytu na centra logistyczne do obsługi e-handlu nastąpił również w sąsiedztwie rynków zagranicznych, czego przykładem były inwestycje wzdłuż trasy S3 w zachodniej Polsce (Legnica, Głogów, Zgorzelec, Słubice, Rokitno, Świebodzin, Zielona Góra, Gorzów Wielkopolski).
Oprócz nowych lokalizacji badanie Cushman & Wakefield wskazuje na dwa silne trendy związane z budowaniem magazynów obsługujących branżę e-commerce: automatyzację pracy w magazynach oraz tworzenie miejskich parków magazynowych w ramach obsługi logistyki ostatniej mili.
Ważnym dla deweloperów oczekiwaniem ze strony branży handlu internetowego jest też bardzo elastyczne realizowanie projektów. Klienci liczą na umowy z gwarancją dostarczenia powierzchni w przyszłości w kilku fazach, co zapewni im ciągłość rozwoju. Nadal kluczowy będzie rozwój infrastruktury komunikacyjnej, w tym komunikacji publicznej, zapewniającej dowóz pracowników, co obecnie stanowi często duże wyzwanie.
