Rośnie popyt na specjalistów

opublikowano: 05-09-2019, 22:00

Pracodawcy utyskują, że podwładni nie są samodzielni — dowiadujemy się z raportu PARP

Jak zmieniły się potrzeby rekrutacyjne firm i kogo chcą zatrudniać? Czy rynek pracy dostarcza im odpowiednich specjalistów? Na jakie kompetencje pracowników stawiają przedsiębiorcy? Z odpowiedzi na te pytania, które znajdziemy w najnowszym raporcie ekspertów Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) „Bilans Kapitału Ludzkiego”, płynie obraz, który można streścić następująco: różowo nie jest.

OTWARCI NA NOWOŚCI:
OTWARCI NA NOWOŚCI:
Małgorzata Oleszczuk, prezes PARP, podkreśla, że firmy, które wdrażają innowacje, chętniej szukają nowych pracowników.
Fot. Marek Wiśniewski

Autorzy badania podkreślają, że pracodawcy cenią u swoich podwładnych samodzielność w działaniu, terminowe wykonywanie obowiązków, ich gotowość do brania na siebie odpowiedzialności, a także umiejętność zarządzania czasem. W grę wchodzą też zdolności związane z samodzielnym organizowaniem pracy i radzeniem sobie w sytuacjach stresujących. Nie mniej ważne są kompetencje interpersonalne. Pracownik powinien być komunikatywny, jasno przekazywać myśli, łatwo nawiązywać kontakty z ludźmi. Istotna jest również umiejętność pracy w grupie.

Wyciągać wnioski

Eksperci PARP zwracają też uwagę na tzw. umiejętności kognitywne. Pracodawcy — jak wyjaśniają — doceniają podwładnych, którzy szybko uczą się nowych rzeczy, są pomysłowi, kreatywni, potrafią analizować informacje i wyciągać wnioski. Natomiast w przypadku pracowników fizycznych bezcenne są umiejętności techniczne, w tym m.in. obsługa, montaż i naprawa maszyn oraz urządzeń. Przedsiębiorcy mają też niemałe wymagania wobec osób pełniących funkcje kierownicze w ich firmach.

Oczekują od nich umiejętności rozwiązywania konfliktów w zespole, koordynowania prac swoich podwładnych i wykonywania rachunków. Mocną ich stroną powinna być również obsługa specjalistycznych programów komputerowych, a także praca administracyjna i prowadzenie dokumentacji. Niestety z badania rządowej agencji wynika, że pracownikom brakuje kompetencji związanych z samodzielnością i terminowością, a także zdolności interpersonalnych. Małgorzata Oleszczuk, prezes PARP, podkreśla, że od kilku lat sytuacja na rynku pracy jest bardzo dobra.

— W ciągu ostatnich ośmiu lat wskaźnik zatrudnienia dla osób w wieku produkcyjnym poszybował w górę z 65 proc. do 74 proc. Szczególnie duży wzrost widać wśród osób w wieku przedemerytalnym — z 41 proc. w 2010 r. do 60 proc. w 2018 r., a także w grupie kobiet — z 34 proc. do 60 proc. — mówi Małgorzata Oleszczuk.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Według raportu ludzie, którzy szukają zatrudnienia, najczęściej narzekają na brak ofert pracy w okolicy ich zamieszkania, a także na niedostateczne kontakty i znajomości w danej branży. Badani przez PARP przedsiębiorcy wskazywali natomiast, że osobom, które chcą zaistnieć na rynku pracy, nierzadko brakuje uprawnień i doświadczenia zawodowego. W przypadku kobiet w wieku 35-49 lat barierą w rozpoczęciu kariery zawodowej jest konieczność zaopiekowania się dziećmi. Eksperci PARP zauważają też, że wśród pracowników dominuje nowe pokolenie wychowane w erze cyfryzacji. Milenialsi, czyli osoby urodzone między 1980 i 2000 r. — podobnie jak przedstawiciele pokolenia X (urodzeni między 1965 a 1979 r.) — często pracują na etacie. Stanowią oni odpowiednio 73 proc. i 72 proc. Natomiast znacznie rzadziej prowadzą własny biznes. Jednocześnie trzy razy więcej milenialsów niż reprezentantów pokolenia X pracuje na umowy cywilnoprawne będące ich głównym źródłem dochodu.

Największy popyt

W trzecim kwartale 2018 r. aż 35 proc. średnich przedsiębiorstw chciało rekrutować pracowników. Najczęściej zgłaszały zapotrzebowanie na specjalistów z branży opieki zdrowotnej, pomocy społecznej czy transportowej i budowlanej. Natomiast niewiele firm działających w sektorze edukacyjnym wypatrywało nowych fachowców.

— Przedsiębiorcy, którzy deklarowali, że w ostatnich dwunastu miesiącach wprowadzili innowacje i wypracowali zysk, częściej decydowali się na powiększenie swoich kadr — podkreśla Małgorzata Oleszczuk.

Na nowych pracowników również częściej polują pracodawcy z południowej Polski, z województw lubuskiego, warmińsko-mazurskiego i zachodniopomorskiego niż właściciele firm z Dolnego Śląska i Opolszczyzny. Z analizy PARP wynika ponadto, że rośnie zapotrzebowanie nie tylko na pracowników fizycznych i wykwalifikowanych (m.in. monterów i operatorów), ale również nieposiadających doświadczenia. Wskaźnik ten wzrósł z 50 proc. w 2014 r. do 60 proc. w 2018 r. Inne wnioski z badania? Popyt na pracowników fizycznych zrównał się z popytem na specjalistów, kierowników i personel średniego szczebla. Eksperci PARP nie mają też złudzeń, że w ciągu ostatnich czterech lat firmy mają coraz więcej trudności z rekrutacją nowych pracowników. Widać to szczególnie w średnich przedsiębiorstwach. Aż 68 proc. pracodawców z tego sektora zgłasza taki problem.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Zawiślińska

Polecane