Tegoroczna edycja konkursu Siła Przyciągania doskonale odzwierciedla sytuację rynku pracy. Prezentacje z przykładami case studies jak w soczewce pokazują nam zarówno potrzeby pracowników, jak i wyzwania pracodawców – ujawniają też ogromny potencjał organizacji i działów HR do tworzenia coraz bardziej atrakcyjnego i przyciągającego środowiska pracy.

Liczba zgłoszeń oraz różnorodność skali i przekroju branżowego firm potwierdzają zarówno rangę samego konkursu, jak i rosnącą świadomość znaczenia jakości rozwiązań kierowanych do pracowników i kandydatów. To bardzo dobra wiadomość dla rynku pracy – dziś możemy się uczyć najlepszych praktyk zarówno od kilkudziesięcioosobowych, jak i kilkutysięcznych firm o bardzo różnej kulturze organizacyjnej i profilu biznesowym.
O skuteczności wdrażanych rozwiązań decyduje trafne rozpoznanie potrzeb pracowników i kandydatów oraz zastosowanie adekwatnych (niekoniecznie najdroższych) rozwiązań – za to spójnych z kulturą organizacji i jej celami biznesowymi. Wspólnie z jury szukaliśmy projektów skutecznych, jednocześnie wyróżniających się na rynku świeżością spojrzenia i wykorzystaniem niesztampowych rozwiązań, które zainspirują pracodawców do większej otwartości i elastyczności w działaniu. Coraz więcej organizacji wykorzystuje wiedzę zdobytą w pracy z klientami do tworzenia rozwiązań dla pracowników i kandydatów – zarówno w obszarze identyfikacji potrzeb, narzędzi i technologii komunikacji, jak i mierzenia efektów działań. To bardzo dobry sygnał świadczący o profesjonalizacji rynku pracy i wzmacnianiu efektywności zespołów HR. Wyróżniająca kultura organizacyjna to kolejny element, który coraz częściej wpływa na atrakcyjność i oryginalność zgłoszeń konkursowych. Partycypacyjny styl pracy organizacji turkusowych czy silna orientacja na zapewnienie pracownikom poczucia bezpieczeństwa to tylko niektóre przykłady atrybutów pracodawców, które wpłynęły na sposób realizacji procesów wdrożenia, uczenia się i budowania zaangażowania w nadesłanych projektach. Pracodawcy coraz bardziej świadomie i skutecznie wykorzystują kulturę organizacyjną jako atut – dzięki czemu pracownicy mogą wybierać z coraz bardziej zróżnicowanej oferty firmę, która będzie pasować właśnie do nich.
Zaobserwowanym przez nas wyzwaniem jest długofalowość projektów i mierzalność ich efektów. W dyskusjach jury często pojawiało się pytanie o precyzyjne wyniki działań i potencjał utrwalenia ich efektów w dłuższej perspektywie. Duży wpływ na pewną doraźność rozwiązań miała zapewne pandemia i jej skutki. Strategiczne i długoterminowe podejście w tworzeniu rozwiązań będzie tym elementem, którego będziemy szukać w kolejnych latach.
© ℗