Problemy z płatnością stały się szczególnie dotkliwe dla firm handlujących artykułami gospodarstwa domowego.
W związku z wejściem do UE oczekiwana była znaczna obniżka cen artykułów RTV AGD. Maj nie przyniósł jednak obniżki, a w wielu przypadkach podwyżkę. Przyczyniły się do tego m.in. rosnące ceny ropy naftowej. Spadający popyt to także następstwo zniesienia ceł na auta osobowe. Część konsumentów przeznaczyła na to oszczędności.
Najważniejszym problemem branży jest jednak brak kapitału. Jedna z największych sieci salonów sprzedaży, firma MARS, przymierza się do wejścia na Giełdę Papierów Wartościowych. W 2005 r. można spodziewać się konsolidacji w branży, znacznych zmian własnościowych, a także kilku upadłości.
Kłopoty z płynnością
Trudny początek roku spowodował utratę płynności wielu firm i problemy z terminowym regulowaniem zobowiązań. Obecnie wskaźnik rotacji należności (DSO), czyli czas oczekiwania na należność (od wystawienia faktury do otrzymania płatności) wynosi 102 dni w branży AGD oraz 60 dni w RTV. Produkty RTV charakteryzują się szybką zbywalnością i pod wpływem impulsu są częściej wymieniane. Artykuły AGD to zakupy przemyślane.
Na podstawie analizy struktury należności można stwierdzić, że należności nieściągalne lub trudno ściągalne stanowią w branży AGD około 60 mln zł, w przypadku RTV ich wartość wynosi tylko 10 mln zł. Jednocześnie inne wskaźniki potwierdzają, iż lepsza sytuacja panuje w branży RTV, pomimo faktu, iż w porównaniu z ubiegłym rokiem sytuacja płatnicza w branży AGD nieznacznie się poprawiła, natomiast w przypadku RTV pozostała bez zmian. Oczywiście w każdej branży działają firmy, które rzetelnie regulują zobowiązania handlowe oraz takie, które nadmiernie kredytują się kosztem dostawców.
Wskaźniki
Obserwację zachowań kontrahentów w kontekście regulowania należności umożliwia Wskaźnik Moralności Płatniczej (PMI). Do jego wyliczenia brane są pod uwagę m.in. wysokość zadłużenia oraz liczba dni opóźnienia w spłacie należności. PMI obrazuje, jak dużym ryzykiem obarczona jest współpraca z kontrahentem w przypadku udzielenia kredytu kupieckiego. Branżowy PMI prezentuje ogólne ryzyko i umiejscawia ocenę kontrahenta na jej tle.
Branżowy PMI dla RTV wynosi 74 pkt. To branża o średnim ryzyku, w której możliwe jest wystąpienie nieznacznych opóźnień w płatnościach (średnio 20 dni). Dla AGD PMI wynosi 49 pkt, co oznacza branżę o wysokim ryzyku, w której wystąpienie opóźnień w regulowaniu zobowiązań jest wysoce prawdopodobne i może sięgać średnio 40 dni.
Joanna Pająk kierownik w Dziale Oceny Ryzyka Euler Hermes Zarządzanie Ryzykiem