Rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Wiadomo, kto i ile może dostać

Marcin BołtrykMarcin Bołtryk
opublikowano: 2025-10-22 12:59

Ministerstwo Infrastruktury podało zasady wsparcia finansowego dla przewoźników. Zmiany mogą odciążyć firmy transportowe obarczone obowiązkiem wymiany rejestratorów jazdy. Pula na cały program to 320 mln zł.

przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jakim budżetem dysponuje program dofinasowania wymiany tachografów w ciężarówkach
  • na jakich zasadach wsparcie będzie udzielane i kiedy może ruszyć nabór wniosków
  • jakie dokumenty trzeba przygotować do złożenia wniosku
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Ministerstwo Infrastruktury opublikowało rozporządzenie dotyczące dofinansowania do obowiązkowej wymiany tachografów w ciężarówkach. Ostateczna wersja przepisów uwzględniła istotne korekty zasad przyznawania pomocy dla przewoźników, które zostały wypracowane w czasie konsultacji społecznych. Najważniejsza z nich ma wyrównać szanse firm transportowych w ubieganiu się o fundusze.

W pierwszej kolejności 10 tachografów

Przypomnijmy, że na etapie konsultacji społecznych przewoźnicy zwracali uwagę, iż początkowy projekt rozporządzenia nie zapewniał równego dostępu do pomocy rządowej. Ministerstwo zdecydowało o ważnych zmianach w tym zakresie. Ostatecznie w pierwszej kolejności pomoc ma trafić do firm, które wnioskują o refinansowanie wymiany maksymalnie 10 tachografów, niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa.

Jeśli po pierwszym etapie wciąż pozostaną niewykorzystane fundusze, pozostałe środki będą rozdzielane między pozostałych przewoźników w drugiej turze – już bez ograniczeń liczby urządzeń.

– To ważna zmiana w stosunku do pierwotnych założeń, odnoszących się wyłącznie do firm posiadających maksymalnie dziesięć pojazdów. W praktyce mogłoby to ograniczyć szansę na dopłaty głównie dla najmniejszych podmiotów. Teraz zasady są bardziej zrównoważone. Każdy przewoźnik, niezależnie od wielkości floty, będzie mógł skorzystać z dofinansowania przynajmniej na część pojazdów. To dobra wiadomość dla średnich i dużych firm, które poniosły duże koszty wymiany tachografów – uważa Mateusz Włoch, ekspert ds. rozwoju i szkoleń w Inelo z Grupy Eurowag.

Do 3 tys. zł na pojazd. Pieniądze będą z KPO

Dopłaty będą realizowane w ramach Krajowego Planu Odbudowy (KPO) i Zwiększania Odporności oraz obejmą refinansowanie kosztów wymiany tachografów na urządzenia inteligentne drugiej generacji (G2V2). Każdy przewoźnik będzie mógł uzyskać zwrot do 3 tys. zł na jeden pojazd – w formule pomocy de minimis. Łączna pula środków przeznaczona na dofinansowanie wynosi niespełna 320 mln zł, co pozwoli na wsparcie prawie 106,6 tys. pojazdów przy założeniu otrzymania maksymalnej dopłaty za wymianę jednego urządzenia.

Z danych dwóch największych producentów tachografów w UE wynika, że w Polsce wymieniono dotąd około 150 tys. tachografów. Szacuje się, że do objęcia wsparciem kwalifikuje się około 70 proc. pojazdów, w których został zamontowany nowy tachograf. To dobra wiadomość dla większości firm transportowych, które już poniosły koszty modernizacji swojej floty.

– Skala wymiany tachografów w Polsce pokazuje, że przewoźnicy poważnie potraktowali obowiązek dostosowania się do przepisów unijnych, a możliwość uzyskania częściowego zwrotu kosztów będzie realnym wsparciem finansowym – dodaje Mateusz Włoch.

Nabór za pośrednictwem ARiMR

O wsparcie będą mogli występować przewoźnicy drogowi ujęci w wykazie prowadzonym przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego. Nabór zgłoszeń wraz z regulaminem zostanie ogłoszony 14 dni przed rozpoczęciem, a informacje o nim pojawią się na stronie Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR). Wniosek będzie można składać w formie elektronicznej do 31 sierpnia 2026 r. za pośrednictwem ARiMR, chyba że fundusze zostaną wyczerpane wcześniej – wówczas nabór może zostać zamknięty przed końcem sierpnia. Obowiązuje kolejność zgłoszeń.

Rozporządzenie określa też, jakie dokumenty będą potrzebne do złożenia wniosku. Warto już teraz je przygotować i wybrać 10 pojazdów, które jako pierwsze będą wskazane w zgłoszeniu. Należy podać m.in. informacje o uprawnieniach przewoźnika drogowego, warsztacie, który zamontował nowy tachograf, oświadczenie przewoźnika o zakupie i instalacji nowego urządzenia rejestrującego w danym pojeździe oraz wydruk danych technicznych z tachografu G2V2.