Rząd zagrał fair

Grzegorz Nawacki
opublikowano: 22-07-2009, 00:00

Tym razem resort finansów sprzedał polskim funduszom dolarowe obligacje.

Tym razem resort finansów sprzedał polskim funduszom dolarowe obligacje.

Dwa tygodnie temu 2 mld USD. Wczoraj 1,5 mld USD. To wynik emisji 10-letnich obligacji dolarowych przeprowadzonych przez resort finansów. Pierwsza wzbudziła ogromne kontrowersje. Polskie fundusze skarżyły się na łamach "Pulsu Biznesu", że resort finansów je dyskryminował przydzielając praktycznie całą emisję zagranicznym graczom.

— Tym razem emisja została przeprowadzona w dużo lepszy sposób. Wygląda na to, że redukcje były proporcjonalne i wszystkich obowiązywały takie same zasady — mówi Ryszard Trepczyński, wiceprezes Pioneer Pekao Investment Management.

Według naszych informacji inwestorzy złożyli zapisy na 5 mld USD, co oznacza 70 proc. redukcję.

Praktycznie wszyscy eksperci sugerowali też, że Polska sprzedała obligacje za tanio. Warunki drugiej transzy były takie same — kupon wyniósł 6,4 proc., a spread 290 pkt.

— Rynek żyje swoim życiem. W chwili pierwszej emisji spread wynosił 290 pkt, teraz się zawęził o około 30 pkt. Cały czas jednak można mówić, że cena jest bardzo atrakcyjna dla kupujących, a z perspektywy budżetu obligacje sprzedawane są tanio — mówi anonimowo zarządzający.

— Obligacje emitowane były po 99,8 USD a obecnie na rynku wtórnym handluje się po 102. To dowód, że inwestorzy uznają je za bardzo atrakcyjne — dodaje inny zarządzający.

W poniedziałkowym "Parkiecie" Dominik Radziwiłł, wiceminister finansów, bronił wyceny. Przekonywał, że parametry emisji były korzystne w odniesieniu do rynkowych wskaźników i innych emisji. Tymczasem pod koniec ubiegłego tygodnia emisję obligacji o wartości 1 mld EUR przeprowadziły Węgry, które jeszcze kilka miesięcy temu były w poważnych tarapatach. Wyemitowały pięcioletnie obligacje ze spreadem 395 pkt. Z powodu różnych okresów zapadalności i walut tych dwóch emisji nie da się w prosty sposób porównać, ale wnioski wyciągnąć można.

Grzegorz Nawacki

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Grzegorz Nawacki

Polecane