Naczelny Sąd Administracyjny w swoim wyroku w pełni przychylił się do wniosku spółki Altus i całkowicie uchylił wcześniej zaskarżony wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Ponadto, zgodnie z wnioskiem zarządu Altusa, Naczelny Sąd Administracyjny całkowicie uchylił także zaskarżoną przez Altus decyzję Komisji Nadzoru Finansowego z dnia 19 listopada 2019 roku (a także wcześniejszą decyzję KNF z dnia 25 czerwca 2019 roku).
Altus dostanie 2 mln zł z odsetkami
Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego ma charakter ostateczny. W rezultacie zaskarżona decyzja administracyjna KNF z dnia 19 listopada 2019 roku (i poprzednia decyzja z dnia 25 czerwca 2019 roku), która nałożyła sankcje pieniężne na Altus w łącznej kwocie 2 375 000 PLN, została całkowicie uchylona, zgodnie z żądaniem spółki Altus zawartym w skardze kasacyjnej. To oznacza, że firma otrzyma zwrot kary wpłaconej w 2019 r. wraz z odsetkami.
Czego dotyczyła kara KNF?
Kara KNF dotyczyła wyceny akcji pewnej spółki notowanej na NewConnect, która miała miejsce w okresie od 28 grudnia 2017 do 20 kwietnia 2018 roku oraz od 21 kwietnia 2018 do 21 września 2018 roku. Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) nie ujawniła nazwy tej spółki w swoim komunikacie, ale prawdopodobnie chodzi o Centrum Finansowe, w którym Altus TFI posiadało znaczący udziałową pozycję od końca 2017 roku.
W tym okresie fundusze towarzystwa inwestycyjnego (TFI) nabyły pakiet akcji windykacyjnej spółki za kwotę 6,9 mln zł od Banku Polskiej Spółdzielczości. Cena jednej akcji wynosiła 1,33 zł. Niemal natychmiast po przejęciu akcji TFI wyceniło je na 5,9 zł za sztukę, co opierało się na kursie zamknięcia sesji na NewConnect. Jednakże wolumen obrotu akcjami tej spółki był bardzo niski (z rąk do rąk przeszła jedna akcja), co oznaczało brak znaczącego popytu.
W wyniku tego KNF uznała, że wycena akcji na podstawie notowań giełdowych była dokonana nieprawidłowo, ponieważ nie uwzględniała ona istotnie niskiego obrotu akcjami na NewConnect, co stanowiło naruszenie przepisów rozporządzenia dotyczącego wyceny aktywów funduszy inwestycyjnych. W szczególności paragraf 23 tego rozporządzenia, w ustępie drugim, wymaga wiarygodnie oszacowanej wartości godziwej aktywów funduszu jako podstawy wyceny.