Samar prognozuje spadek sprzedaży nowych aut w 2004

opublikowano: 2004-01-15 11:29

Reuters: Sprzedaż nowych samochodów w 2004 roku może spaść o 10-16 procent w związku z planowanymi zmianami w podatku VAT, przewiduje agencja Samar monitorująca rynek motoryzacyjny. Szef Samaru, Wojciech Drzewiecki spodziewa się, że sprzedaż nowych aut może obniżyć się do 300.000-320.000 z ubiegłorocznych 358.414 sztuk.

"Rok 2004 niestety szykuje się nam jako rok nie najlepszy. Zamiast dalszego wzrostu rynku możemy wdepnąć w głębokie bagno i znów dotknąć dna" - powiedział w czwartek Drzewiecki, podczas wystąpienia na targach motoryzacyjnych Moto-Info.

Jako główne zagrożenia dla rynku motoryzacyjnego w tym roku Drzewiecki wymienił, wzrost cen pojazdów wynikający z procesu harmonizacji cen wynikającej z przystąpienia Polski do Unii Europejskiej.

"Już dzisiaj widać, że ceny idą w górę. W niektórych przypadkach może być to wzrost nawet o 10 procent" - stwierdził Drzewiecki.

Jednak jako największe zagrożenie wymienił nowe rozporządzenie ministerstwa infrastruktury ograniczające możliwość przeróbek samochodów osobowych na ciężarowe (tak zwane instalowanie "kratki") i związane z tym planowane zniesienie możliwości odpisu 22-procentowego podatku VAT przy zakupie samochodu dla firmy.

"Są to decyzje katastrofalne nie tylko dla rynku motoryzacyjnego, ale i dla budżetu państwa" - ocenił.

((Autor: Paweł Kozłowski; Redagowała: Olga Markiewicz, [email protected]; Reuters Serwis Polski, tel. 22 6539700, RM: [email protected]))