Sektor fintech urośnie na szpilkach

opublikowano: 03-09-2017, 22:00

Mariaż usług bankowych z technologiami to zbyt ważna sprawa, by zostawiać ją tylko mężczyznom

Czy kobiety dominują w polskich finansach? I tak, i nie. Tak, bo stanowią od 60 do 80 proc. zespołów banków. Nie, bo im wyżej w służbowej hierarchii, tym mniej pań — zajmują tylko 14 proc. stanowisk menedżerskich. To nie są wprawdzie najnowsze dane — podał je portal Bankier.pl w marcu, ale trudno sądzić, że od tego czasu sytuacja znacząco się zmieniła. Równie trudno przebić szklany sufit specjalistkom IT. Informatycy dobierają się w identyczne pięcioosobowe paczki — dziwi się w amerykańskim serialu „Dolina Krzemowa” Gavin Belson, menedżer firmy Hooli (wzorowanej na Google’u): „Wśród programistów jest zawsze wysoki, chudy, biały, mały Azjata, gruby chłopak z kucykiem, koleś z dziwną brodą i Hindus. Jakby robili między sobą transfery, aż stworzą odpowiednią grupę”. Dziewczyny w tym gronie nie uświadczysz. A jak jest w Polsce? 67 proc. przedstawicielek IT uważa, że trudniej rozwijać karierę im niż mężczyznom. Prawie połowa przynajmniej kilka razy doświadczyła w pracy nieprzyjemności z powodu płci — wynika z raportu Hays Poland. Przytoczone analizy kontrastują z innymi badaniami, zrealizowanymi przez Millward Brown dla Grant Thornton International, według których nasz biznes jest mocno sfeminizowany — 40 proc. szefów pionów i zarządów w Polsce to kobiety, przy średniej w UE wynoszącej 25 proc.

WYNIKI A PŁEĆ: W sektorze nowych technologii i start- -upów spółki zarządzane przez kobiety osiągają wyższy zwrot z inwestycji i większe przychody od firm kierowanych przez mężczyzn — mówi Katarzyna Kuczyńska z działu komunikacji Loando. pl.
Fot. Marek Wiśniewski

Kobiety mają pod górkę

Katarzyna Kuczyńska, specjalistka od komunikacji z Loando.pl, uważa, że firmy uprawiają autosabotaż, lekceważąc atuty kobiet, m.in. logiczny sposób myślenia połączony z intuicją i lepsze zrozumienie potrzeb klientów.

— Wiele badań mówi, że trafniej niż mężczyźni przewidujemy skutki działań własnych i otoczenia. Bardziej też troszczymy się o współpracowników i atmosferę w firmie, co skutkuje lepszym zarządzaniem projektami — zaznacza Katarzyna Kuczyńska. Zgadza się z nią Witold Rogowski, dyrektor zarządzający technologicznego centrum Accenture w Łodzi, który chwali kobiety za zmysł obserwacji, umiejętność widzenia problemów w szerokiej perspektywie i koncentrację na celach. Podoba mu się także to, że panie umieją modyfikować swoje priorytety, przez co godzą przeciwności — profesjonalizm z empatią, aspiracjezawodowe z osobistymi, kompetencje twarde z miękkimi.

Stać cię na więcej
Newsletter autorski Mirosława Konkela
ZAPISZ MNIE
×
Stać cię na więcej
autor: Mirosław Konkel
Wysyłany raz w tygodniu
Mirosław Konkel
Jesteś lepszy, niż ci się wydaje, ale nie tak dobry, jak mógłbyś być. Zapisz się na newsletter - znajdź inspiracje i odpowiedzi na ważne pytania.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Dlatego są tak pożądanymi pracownikami na rynkach, w których niedawno większość funkcji kierowniczych sprawowali mężczyźni. To zjawisko będzie się nasilać — podkreśla Witold Rogowski. Dlaczego przyglądamy się temu, kto rządzi akurat w dwóch branżach — finansach i IT? Dziedziny te łączą się w stosunkowo nowym typie start-upów technologicznych, zwanych fintechami. Eksperci z serwisu Pożyczkaportal.pl, zajmującego się takimi firmami, wskazują, że również w tym sektorze menedżerki są w mniejszości, co jest międzynarodowym standardem. Na potwierdzenie przypominają eksperyment przeprowadzony przez badaczy z Massachusetts Institute of Technology dotyczący preferencji inwestorów venture capital — w 68 proc. przypadków wybierali oni biznesplan, który prezentowali mężczyźni.

Czas na zmiany

Na rynku europejskich spółek fintech jest podobnie. Financial News wziął pod lupę sto europejskich firm, które w 2015 r. skorzystały z finansowania venture capital. Tylko pięć było zarządzanych przez kobiety, a odsetek kierowników płci żeńskiej (na 364 menedżerów) sięgał 7 proc. Jak zwiększyć udział kobiet w sektorze fintech? Pożyczkaportal.pl zaleca dwa sposoby. Pierwszym są programy mentoringowe z udziałem przedstawicieli obojga płci, które mogą usunąć kulturowe bariery i uprzedzenia. Potwierdza to sondaż, który Sukhinder Singh Cassidy, założycielka Yodlee (producent oprogramowania dla banków) przeprowadziła wśród stu pracowników branży technologicznej. 16 rozwinęło umiejętności przywódcze dzięki mentorce, 37 — dzięki mentorowi, a 47 skorzystało zarówno na współpracy z menedżerkami, jak i menedżerami. Druga metoda wyrównywania szans to zmiana systemu wskaźników awansu, polegająca na nagradzaniu większej liczby zróżnicowanych zachowań.

— Kobietom bardziej zależałoby na karierze w IT, finansach i innych branżach tradycyjnie uważanych za męskie, gdyby więcej pracodawców wdrażało politykę równowagi między życiem zawodowym i prywatnym. Chęć założenia rodziny i posiadania dzieci nie może kończyć się dyskryminacją kobiet. Najważniejszą rolę odgrywają w tym aspekcie odpowiednia organizacja pracy i komunikacja wewnątrz firmy — przekonuje Katarzyna Kuczyńska. Trudno zlekceważyć badania Komisji Europejskiej: gdyby kobiety podejmowały pracę w gospodarce cyfrowej tak samo często jak mężczyźni, PKB w UE mógłby wzrosnąć o około 9 mld EUR rocznie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane