Możliwość finansowania przez samorządy międzywojewódzkich przejazdów kolejowych - zakłada przyjęta przez Senat poprawka do nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym.
Zgodnie z ustawą, samorządy finansują regionalne przewozy kolejowe w ramach województwa oraz pociągi jeżdżące do najbliższej stacji za granicą województwa, gdzie możliwa jest przesiadka. Połączenia międzyregionalne finansowane są z budżetu centralnego.
Jednak według autora poprawki Przemysława Alexandrowicza (PiS), nie jest to rozwiązanie racjonalne, ponieważ doprowadzi do wyeliminowania części bezpośrednich połączeń między sąsiednimi regionami. Według przytoczonego przez niego przykładu, zamiast bezpośredniego połączenia Bydgoszcz-Poznań, powstaną dwa połączenia: z Bydgoszczy do Mogilna i z Mogilna do Poznania. Tłumaczył, że przeciwne temu są same samorządy, które obawiają się, że pasażerowie wybiorą inne środki transportu.
"Jeśli samorządy chcą obsługiwać pewne lokalne połączenia, jeżdżące trochę dalej za granicę województw, należy im to umożliwić" - uzasadniał wcześniej Alexandrowicz. Senat podzielił jego opinię.
Ustawa o transporcie kolejowym zakłada uproszczenie procedur w inwestycjach na liniach kolejowych. Przewiduje ustanowienie szybkiej ścieżki inwestycyjnej w przypadku linii kolejowych o znaczeniu państwowym, co ma w szybkim czasie poprawić wykorzystanie środków unijnych.
Ustawa ma wejść w życie 14 dni od ogłoszenia. Teraz
poprawkami zajmie się Sejm. (PAP)
Podpis: PAP