Siedem powodów, dla których warto korzystać z chmury

Anna BełcikAnna Bełcik
opublikowano: 2022-01-03 20:00

Pandemia COVID-19 postawiła przed firmami nowe wyzwania. Wymusiła m.in. zwiększenie inwestycji w IT, w tym w technologie chmurowe.

Przeczytaj artykuł o dowiedz się:

  • w jakim stopniu firmy zwiększyły wydatki na IT i technologie chmurowe po wybuchu pandemii COVID19
  • jakie efekty przejścia z infrastruktury lokalnej na chmurową odnotowały spółki LPP i Brainly
  • jakie czynniki skłaniają przedsiębiorstwa do inwestycji w chmurę

Ostatnie dwa lata przyniosły zwiększone zainteresowanie technologiami cyfrowymi, komunikacją online, dostępem do aplikacji mobilnych i e-commerce. Rozwój w tych obszarach znacząco przyspieszył wybuch pandemii COVID-19. Wynikająca z niej potrzeba zachowania dystansu społecznego wymusiła konieczność szybkiego, czasowego przejścia z wymiaru realnego na wirtualny w wielu aspektach życia. Wyrobiło to w społeczeństwie nowe nawyki i chęć częstszego korzystania z rozwiązań cyfrowych. Beneficjentem tych zmian jest także chmura obliczeniowa.

Z raport „Chmura 2030” opracowanego przez McKinsey & Company wynika, że w Polsce aż 90 proc. firm przyznaje, że z powodu pandemii korzysta z chmury w dużo większym stopniu, niż wcześniej planowały.

To światowy trend. Według firmy Gartner w 2024 r. udział wydatków firm na technologie chmurowe w ogólnym budżecie na IT może wynieść 14,2 proc. Dla porównania — w 2020 r. było to 9,1 proc.

Z raportu McKinsey & Company wynika natomiast, że w Polsce przedsiębiorstwa najczęściej sięgają po chmurę używając e-maili, oprogramowania biurowego, przechowując pliki czy stosując jako hosting baz danych. Technologie chmurowe cieszą się największym zainteresowaniem wśród przedstawicieli sektorów ICT, media i wydawnictwa, w dalszej kolejności są to nieruchomości i energetyka.

Dlaczego warto mieć biznes w chmurze

Elastyczność kosztowa — chmura dostosowuje się do zapotrzebowania na moc obliczeniową.

— Z jednej strony pozwala obniżyć to koszty, gdy firma nie potrzebuje dużych zasobów IT, np. sklep internetowy w nocy, z drugiej — pozwala obsłużyć gwałtowny wzrost liczby zapytań do serwera. Przedsiębiorca ponosi koszty tylko za moc, którą faktycznie zużyje. Nie musi kupować infrastruktury na zapas — mówi Paweł Ławecki, wiceprezes Chmury Krajowej.

Niskie koszty wejścia — przygodę z tą technologią można rozpocząć z budżetem poniżej 1000 zł. To powód, dla którego po chmurę chętnie sięgają start-upy rozwijające cyfrowe produkty i usługi.

Redukcja ryzyka — McKinsey & Company jako przykład podaje LPP, rodzimą spółkę zarządzającą kilkoma markami odzieżowymi. W 2011 r. firma uruchomiła platformę e-commerce opartą na lokalnej infrastrukturze IT. Jej efektywność spadała w czasie zwiększonego ruchu w e-sklepach np. podczas wyprzedaży. Wprowadzenie e-sklepów do chmury przełożyło się na wydłużenie czasu działania sklepów i zmniejszenie kosztów.

Nieograniczona moc obliczeniowa — Paweł Ławecki wyjaśnia, że „w przypadku tzw. hyperskalerów, czyli największych, globalnych dostawców chmury publicznej, mamy do czynienia z kilkudziesięcioma dużymi centrami danych zlokalizowanymi na całym świecie”. Jedynym limitem jest więc budżet klienta.

Przyspieszona budowa aplikacji — chmury obliczeniowe oferują katalog gotowych, natywnych rozwiązań.

— Pozwala to kilkakrotnie skrócić czas budowy aplikacji, dzięki wykorzystaniu gotowych modułów. To oszczędność czasu i niższe koszty rozwoju aplikacji — mówi Paweł Ławecki.

Hiperskalowalność projektów — przeniesienie e-biznesu do chmury uelastycznia strategię jego międzynarodowego rozwoju i pozwala na intensywne skalowanie. McKinsey & Company jako przykład podaje jeden z najszybciej rosnących polskich start-upów — Brainly i jego e-platformę edukacyjną. Po przejściu na chmurę spółka zachowuje dostępność platformy przez 99,98 proc. czasu i zmniejsza koszty operacyjne o 50 proc.

Automatyzacja zarządzania IT — chmura publiczna ma wbudowane narzędzie automatyzujące procesy zarządzania infrastrukturą.

— Proces uruchomienia wielu serwerów, który w tradycyjnym IT trwa kilkanaście godzin, można skrócić do kilkunastu minut. Chmura pozwala zredukować czas na czynności administracyjne. Przy obecnym niedoborze pracowników IT na rynku i wysokich kosztach pracy pozwala to uwolnić czas działu IT na tworzenie nowych rozwiązań — twierdzi Paweł Ławecki.

Cyfryzacja realizować zielone wyzwania świata
Błażej Kuźnicki
IT Business Partner, InPost
Cyfryzacja realizować zielone wyzwania świata

W logistyce i e-commerce prawie zawsze mamy do czynienia z fizycznym towarem, który należy przemieścić od nadawcy do odbiorcy, a którego nie da się przenieść do świata cyfrowego. Pole do cyfryzacji mamy natomiast w samym wsparciu optymalizacyjnym tego procesu. Dotychczas optymalizacja zwykle skupiała się na przyniesieniu jak największych oszczędności, lecz w obliczu zmian klimatu cyfryzacja procesów biznesowych według naszej wizji powinna zacząć się od zmiany myślenia o odpowiedzialności biznesu.

W InPost od lat podejmujemy działania mające na celu ograniczenie śladu węglowego. Już sama sieć paczkomatów znacząco redukuje emisję CO2 w procesie logistycznym – zbiorcza dostawa paczek do jednego punktu potrafi kilkakrotnie zmniejszyć ślad węglowy każdej przesyłki, zwłaszcza jeżeli odbiorca wybierze neutralny dla środowiska sposób odbioru, np. przy okazji zakupów, powrotu z pracy, pieszo lub rowerem.

Nie możemy jednak na tym poprzestawać. W 2022 r. w ramach partnerstwa z największymi podmiotami e-commerce wdrażamy obsługę opakowań zwrotnych. Ma ona na celu odciążenie środowiska od setek milionów opakowań jednorazowych. I jak każda inicjatywa logistyczna, również ta musi być wsparta zapleczem optymalizacyjnym i cyfrowym. To właśnie tu odnajdujemy pole do wprowadzania naszej polityki eko. Punktem wyjścia jest zbudowanie przemyślanego procesu logistycznego wspartego odpowiednim systemem cyfrowym, który pozwoli na bieżące monitorowanie faktycznego sukcesu inicjatywy.

Cyfryzacja w służbie ekologii doskonale objawia się we wdrożonym w 2020 r. projekcie multiskrytki. Poza niewątpliwą wygodą dla klientów, którzy mogą teraz odbierać kilka paczek z jednej skrytki, projekt zwiększa ilość miejsca dostępnego w paczkomatach, a tym samym umożliwia przekierowanie paczek ze strumienia D2D do bardziej ekologicznego strumienia paczkomatowego,.

Optymalizacji i cyfryzacji podlega również sam proces obsługi paczek w rejonach doręczeń. Systemy analizują strukturę nadań i odbiorów, aby na podstawie tych danych na bieżąco planować i modyfikować strukturę rejonów, co finalnie pozwala optymalizować trasy kurierów. Podobnie transport międzyoddziałowy – badamy wypełnienie przewozów na poszczególnych odcinkach, analizujemy ilości nadań i doręczeń w poszczególnych oddziałach i w razie potrzeby modyfikujemy trasy, aby ograniczyć zbędne transporty.

Podkreślmy to: minimalizacja negatywnego wpływu na środowisko nie powinna być ani dodatkową korzyścią, ani elementem optymalizacji, ale punktem wyjścia do podejmowanych decyzji kierunkowych podczas cyfryzacji procesów biznesowych.

Organizator

Puls Biznesu

Partnerzy

KDPW ADP EY