Siemens Mobility wchodzi na nowe rynki

Katarzyna KapczyńskaKatarzyna Kapczyńska
opublikowano: 2021-08-31 20:00

Wydzielona z grupy firma Yunex będzie rozwijać systemy, które umożliwią np. zarządzanie ruchem aut autonomicznych oraz ograniczą emisję w transporcie.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jakie systemy planuje oferować Yunex
  • w których miastach i krajach mogą pojawić się totemy rowerowe
  • jakie korzyści daje stosowanie inteligentnych systemów transportowych

Siemens Mobility wydzielił w Polsce spółkę, która nazywa się Yunex i będzie częścią należącego do grupy koncernu Yunex Traffic. Zajmie się opracowywaniem nowych systemów sterowania ruchem drogowym i dostarczaniem ich na rynek, wykorzystując inteligentne technologie z obszaru V2X oraz X2V, cloud computing, 5G i AI.

— Dzięki decentralizacji możemy poprawić współpracę z klientami, którzy oczekują, że będziemy bardziej elastyczni. Samodzielna organizacji ułatwi nam też rozwój na lokalnych rynkach — mówi Dariusz Obcowski, prezes firmy Yunex.

Zarządzanie ruchem pojazdów bezzałogowych

Firma stawia m.in. na rozwój w dwóch nowych obszarach biznesu.

— Jesteśmy już niemal gotowi zaoferować systemy wspierające zarządzanie — od strony infrastruktury drogowej — pojazdami autonomicznymi w ruchu, ponieważ zakładamy, że niedalekiej przyszłości będzie ich coraz więcej na drogach — uważa Dariusz Obcowski.

Drugi obszar dotyczy wdrożenia systemu, który będzie zbierał i przetwarzał dane dotyczące klimatu, czyli np. zanieczyszczeń emitowanych przez pojazdy.

— W zależności od wielkości emisji pojazdów znajdujących się na drodze będziemy mogli tak sterować ruchem, by upłynnić przejazd, zwiększyć częstotliwość kursowania transportu publicznego i dzięki temu przyczyniać się do ograniczenia negatywnego wpływu na środowisko — dodaje Dariusz Obcowski.

Nowa firma będzie także rozwijać dotychczas oferowane przez Siemens Mobility systemy inteligentnego sterowania ruchem na drogach miejskich i krajowych oraz w tunelach.

Okiem eksperta
Europejskie trendy
Michał Beim
ekspert Instytutu Sobieskiego

Rozwiązania z obszaru smart city są preferowane w wielu krajach europejskich. Krajowy Plan Odbudowy, zarówno w Polsce jak też w innych krajach, preferuje inwestycje w cyfryzację, dzięki którym można uprawnić mobilność w miastach i lepiej zadbać o środowisko. Na takie systemy coraz większą uwagę zwracają także samorządy, ponieważ pozwalają obniżyć koszty, poprawić płynność ruchu itp. Dlatego też coraz więcej firm, w tym podmioty z grupy Siemens, oferuje rozwiązania spełniające ten cel.

Ciekawym rozwiązaniem są też pilotażowe programy totemów rowerowych. Nie zastąpią one dobrej, kompleksowej infrastruktury rowerowej, dlatego miasta powinny przede wszystkim w nią inwestować, totemy traktując jako uzupełnienie usprawniające ruch i bezpieczeństwo.

Rowerzyści pojadą płynniej i bezpieczniej

Rozwiązaniami oferowanymi przez polską spółkę interesują się nie tylko klienci w Polsce, ale także w innych krajach. W ramach programu pilotażowego grupa dostarczyła np. totemy rowerowe dla Warszawy. Dzięki nim rowerzyści są informowani, kiedy muszą się zatrzymać, kiedy powinni zwolnić albo przyśpieszyć, by poruszać się płynniej i bezpiecznej.

— Nasz system się sprawdził. Wprowadzeniem programów pilotażowych są zainteresowane także inne miasta, w których działamy, np. Rzeszów i Białystok. Wrocław natomiast oczekuje dodatkowych funkcji, np. pozwalających oszacować liczbę rowerzystów, informujących, czy korzystają z własnego czy wypożyczonego roweru, czy jedzie nim kobieta czy mężczyzna. Totemy zyskują popularność nie tylko w Polsce. Zgłaszają się do nas potencjalni klienci z Niemiec, Belgii czy Portugalii — twierdzi Dariusz Obcowski.

Eksportowy produkt:
Eksportowy produkt:
System wykorzystywany w warszawskich totemach rowerowych został opracowany w Polsce. — Zazwyczaj to my importowaliśmy innowacyjne rozwiązania, a obecnie możemy je eksportować —mówi Dariusz Obcowski, prezes firmy Yunex.
Marek Wiśniewski

Oprócz opracowania i wdrożenia nowych systemów zarządzania mobilnością Yunex zamierza oferować także usługę ich utrzymania. Planuje iść krok dalej i serwisować zarówno własne systemy, jak też wdrożone przez innych operatorów. Ten cel pomoże zrealizować przejęta niedawno globalna grupa ATC, zarządzająca systemami w 190 krajach. Yunex ma także plany dalszej konsolidacji rynku firm sterujących ruchem drogowym. Dariusz Obcowski podkreśla jednak, że nie zapadły jeszcze decyzje, czy dojdzie do przejęcia kolejnych firm, czy raczej nawiązania współpracy z zewnętrznymi partnerami.

Oprócz oferowania systemów sterowania ruchem Yunex zamierza także oferować samorządom miejskim rozwiązania, pozwalające lepiej planować rozwój architektoniczny i urbanistyczny.

— Nasi klienci oczekują dostępu do platformy pozwalającej zarządzać ruchem. My chcemy zaoferować im coś więcej. W wielu krajach na świecie zazwyczaj najpierw projektowane są drogi oraz inna infrastruktura, a później budowane mieszkania, biura itp. W Polsce najpierw budujemy osiedla, a później próbujemy jakoś dopasować do nich drogi, komunikację itp. Zamierzamy oferować systemy, które pozwolą na kompleksowe planowanie i projektowanie miejskiej zabudowy, dzięki czemu temu łatwiej będzie usprawnić ruch w miastach — mówi Dariusz Obcowski.