Skanska testuje na sobie powrót do biur

opublikowano: 04-08-2020, 22:00

Firma wraca do pracy w biurowcach, licząc, że najemcy po wakacjach zrobią to samo. Przygotowała dla nich narzędzia i procedury

Bezpieczne powroty do biur po okresie pracy zdalnej to gorący temat tego lata. Niepokój spowodowany pandemią wpływa również na oczekiwania nowych najemców. Do firmy Skanska trafia coraz więcej zapytań o wolną powierzchnię biurową. Koniec czerwca deweloper zamknął wynajęciem PZU 47 tys. m kw. w Generation Park Y — to nie tylko historycznie największa transakcja najmu w tym segmencie nieruchomości w Polsce, ale także rekord w Grupie Skanska na świecie. Nawet taki sukces nie oznacza jednak powrotu do stanu sprzed pandemii.

NOWA NORMALNOŚĆ:
NOWA NORMALNOŚĆ:
Zmienił się sposób pracy, a co za tym idzie — wykorzystanie biur. Być może jest to trwała zmiana — mówi Arkadiusz Rudzki, wiceprezes ds. sprzedaży i wynajmu spółki biurowej Skanskiej na Europę Środkowo- -Wschodnią.
Fot. WM

— Obecne zapytania klientów uwzględniają już nowy model funkcjonowania biur: mniejsze zagęszczenie powierzchni oraz wytyczne i rozwiązania dotyczące funkcjonowania ludzi w pewnym reżimie. Myślę, że musi minąć nawet do dwóch lat, nim sytuacja wróci do stanu sprzed połowy marca — mówi Arkadiusz Rudzki, wiceprezes ds. sprzedaży i wynajmu spółki biurowej Skanskiej na Europę Środkowo-Wschodnią.

Jego zdaniem biura zawsze będą potrzebne, bo są ważne dla budowania kultury organizacyjnej i to się nie zmieni. Zmieni się jednak doraźnie, a może nawet trwale, sposób pracy, a co za tym idzie — sposób wykorzystania biur.

— Na przykład praca zdalna przestanie być luksusem i zostanie na stałe wkomponowana w funkcjonowanie biznesu. Dziś związane jest to z tzw. rozrzedzeniem powierzchni biurowej. W efekcie spodziewamy się, że wykorzystywane będzie ok. 60-70 proc. powierzchni dotychczas zajmowanej przez najemców. Pozostała część będzie miała charakter rotacyjny, a przebywające w niej osoby będą pracowały w systemie zmianowym lub zdalnie — mówi Arkadiusz Rudzki.

Testowane na sobie

Przez dwa miesiące lockdownu firma na własnej skórze testowała rozwiązania, które obecnie może zaproponować najemcom.

— Mamy na pokładzie epidemiologa, który pomógł nam przeanalizować wszystkie procesy, żeby wyłapać najsłabsze ogniwa i obniżyć ryzyko zakażenia — mówi Arkadiusz Rudzki.

W trakcie tych analiz starano się wyeliminować jak najwięcej kontaktówfizycznych — na przykład do spotkań z klientami wydzielono specjalne strefy, by nie mieszały się przepływy osób wewnątrz i z zewnątrz obiektu. Wprowadzono także pracę zmianową.

— Rozdzielamy grupy osób, które pracują w jednym tygodniu i w kolejnym. Osoby, które podróżują między naszymi biurami, mogą tam przebywać jedynie w odosobnionych częściach, które są częściej dezynfekowane i wietrzone. Jeśli ktoś pracuje we Wrocławiu, a przez tydzień mieszka w Warszawie, to po powrocie przez kolejny tydzień nie pojawia się w biurze i pracuje zdalnie. Gdy natomiast z różnych powodów musi pojawić się w miejscu pracy, korzysta z wyizolowanych powierzchni — mówi Arkadiusz Rudzki.

Bezpieczni najemcy

Nowe rozwiązania stosowane w biurowcach Skanskiej w Europie Środkowo- -Wschodniej są także elementem oferty „care for life office concept”, która ma na celu zapewnienie najemcom wsparcia w procesie powrotu do biur. Obejmuje on rekomendacje i konsultacje związane z nowymi procedurami bezpieczeństwa i higieny, a także odpowiednie dostosowanie technologii wykorzystywanych w budynkach Skanskiej i reorganizację przestrzeni biurowych.

Pytania najemców o bezpieczeństwo w biurach dotyczą też sfery technicznej budynków czy technologii cyfrowych. To, co kiedyś było dodatkową atrakcją, obecnie jest priorytetem. Klienci interesują się zarządzaniem budynkiem z poziomu smartfona, technologiami wentylacji i klimatyzacji. Rozwiązania techniczne powstają w Skanskiej już w trakcie projektowania, które uwzględnia wytyczne certyfikacji LEED (ekologia i jakość), WELL (zdrowie i komfort użytkowników) oraz Obiekt bez barier (dostosowanie do potrzeb osób niepełnosprawnych).

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

To właśnie ekocertyfikacje nakłoniły firmę do stosowania belek chłodniczych zamiast nawiewowej klimatyzacji, w której świeże powietrze z zewnątrz miesza się z tym z wnętrza. Z kolei „connected by Skanska” pomaga za pomocą aplikacji w smartfonie bezdotykowo poruszać się po biurze — zarówno pracownikom, jak i zapraszanym gościom.

— Myślę, że firmy jeszcze kilka miesięcy będą analizowały wpływ pracy zdalnej na swój biznes i koszty operacyjne, czyli m.in. oszczędności wynikające ze znacznie mniejszej liczby spotkań czy podróży służbowych. Dynamika powrotów od września będzie dużo wyższa — przewiduje Arkadiusz Rudzki.

OKIEM EKSPERTA

Budowanie atmosfery

MONIKA SZAWERNOWSKA, prezes pracowni projektowej Concept Space

Nowoczesna aranżacja biura powinna zachęcać pracowników do powrotu, podkreślając jego atuty względem pracy w domu. Kluczowe znaczenie w tym kontekście ma bezpieczeństwo. Formuła open space przejdzie głęboką przemianę. Otwarta przestrzeń będzie dzielona na mniejsze powierzchnie pracy zespołowej z wykorzystaniem modułowych ścianek, które umożliwiają szybką rearanżację w razie potrzeby. Wokół stanowisk pracy będzie więcej przestrzeni. Powstaną małe salki do e-spotkań, wyposażone w sprzęt multimedialny, które będą eliminowały konieczność kontaktu face-to-face w sytuacjach, które tego nie wymagają. Funkcja biura się zmieni — przestanie ono być miejscem wykonywania codziennej, powtarzalnej pracy i wyewoluuje w stronę kreatywnej przestrzeni, inspirującej interakcje i budującej atmosferę współpracy.

OKIEM EKSPERTA

Dla każdego coś innego

KAROLINA DUDEK, dyrektor działu strategii środowiska pracy w Forbis Group

Nie ma dziś ani powrotu do tego, co było, ani całkowitej rezygnacji z przestrzeni biurowych. Stopień wykorzystania pracy zdalnej zależeć będzie od typu pracy. Ci, których obecność w biurze jest konieczna, będą w nim potrzebowali miejsc do spotkań wirtualnych z pracującymi poza nim. Cyfrowi nomadzi będą tu sporadycznie, traktując je jako miejsce integracji. Potrzebują oni przestrzeni „udomowionej”, sprzyjającej nieformalnej atmosferze spotkań. Z kolei tym, którzy do tej pory często jeździli w delegacje, teraz należy zapewnić salki konferencyjne dwuosobowe i do większych spotkań, wyposażone w urządzenia do wideokonferencji. Osoby pracujące całkowicie zdalnie też będą się pojawiały w biurze, np. by odbyć szkolenia. Warto, by mogły się poczuć jak u siebie — biuro nie może być jak hala lotniska, przez którą przepływamy.

Przygotuj się na powrót do biura i weź udział w webinarze „Praca zdalna po 5 września 2020 r. – jak prawidłowo uregulować zasady jej wykonywania”  już 24 sierpnia 2020.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Berłowski

Polecane