Lenovo Group, największy na świecie producent komputerów osobistych odnotował kolejny słaby kwartał. Po boomie w okresie pandemii, popyt na komputery systematycznie się schładza, a perspektywy wyglądają mało obiecująco, informuje Reuters.

W okresie styczeń-marzec 2023 r., który był czwartym kwartałem fiskalnym dla chińskiej spółki, odnotowała ona aż 24 proc. spadek przychodów ze sprzedaży w ujęciu rocznym, do kwoty 12,63 mld USD. Był to trzeci z rzędu kwartał ze spadkiem przychodów i najwyższa zniżka od 14 lat. Wynik okazał się przy tym nieco gorszy niż zakładali analitycy. Medianach ich prognoz wskazywała bowiem na wartość na poziomie 12,74 mld USD.
W ujęciu narastającym w skali całego roku podatkowego sprzedaż zmniejszyła się o 14 proc. notując pierwszy całoroczny spadek od 2019 r.
Zysk netto Lenovo przypadający dla akcjonariuszy spółki w okresie styczeń-marzec spadł o 72 proc. do 114 mln USD w porównaniu z szacunkami analityków wynoszącymi 212,49 mln USD.
Rynek komputerów oraz szeroko rozumianych części od kilkunastu miesięcy przeżywa prawdziwy marazm. Przy rosnących cenach, co jest pokłosiem m.in. inflacji i wcześniejszych problemów z łańcuchami dostaw, klienci ograniczają wydatki na sprzęt elektroniczny w tym na komputery.
Według danych firmy badawczej IDC, w okresie pierwszego kwartału roku kalendarzowego 2023, globalne dostawy komputerów PC w całej branży tąpnęły aż o 29 proc. do 56,9 mln sztuk. To ilość mniejsza niż w tych samych kwartałach przed pandemią w latach 2018 i 2019.