Sondaż: coraz większy udział energii w kosztach działalności europejskich firm

opublikowano: 2007-05-09 14:17

Koszty energii będę mieć w najbliższym czasie coraz większy wpływ na działalność europejskich przedsiębiorstw - wynika z badań przeprowadzonych przez firmę doradczą Grant Thornton.

Z zaprezentowanego w środę na konferencji prasowej Międzynarodowego Raportu Przedsiębiorczości wynika, że energię jako podstawowy czynnik wzrostu kosztów działalności podaje 58 proc. firm niemieckich, 47 proc. firm z Irlandii, po 44 proc. z Francji, Luksemburga oraz Włoch. W przypadku Polski jest to 43 proc. ankietowanych firm.

41 proc. przedsiębiorstw na świecie uważa, że koszty prowadzenia działalności wzrosną także z tytułu zatrudniania pracowników, a 34 proc. - kosztów transportu. Dla 15 proc. firm mniejszy wpływ będą miały natomiast koszty nieruchomości (w Polsce 13 proc.)

Raport analizuje też główne pomysły firm na redukcję kosztów zużycia energii. 58 proc. firm na świecie dokonało lub planuje dokonanie audytu energetycznego, aby zrozumieć przyczyny nadmiernego zużycia energii. Najwięcej jest takich firm na Filipinach - 83 proc. (w Polsce 62 proc.).

59 proc. ankietowanych przedsiębiorstw zredukowało już zużycie energii. Ponownie na czele są tu Filipiny - 85 proc. (Polska 73 proc.).

60 proc. przedsiębiorstw na świecie zainstalowało mierniki kontrolujące, czy wszystkie komputery i urządzenia elektryczne są wyłączane. Najlepiej w tym rankingu wypadła Malezja z 85 proc. oraz Polska (62 proc.) Najmniej działań w tym kierunku podjęli przedsiębiorcy w Tajlandii (16 proc.) i Szwecji (39 proc.).

44 proc. przedsiębiorstw skoncentrowało się na zakupie nowych, energooszczędnych urządzeń -najchętniej inwestowali w nie przedsiębiorcy z Brazylii (66 proc.), w Polsce odsetek ten wyniósł 62 proc. 20 proc. ankietowanych firm na świecie zainwestowało w alternatywne źródła energii.

22 proc. respondentów rozważało przeniesienie przedsiębiorstwa, by zredukować koszty transportu. Nad takim rozwiązaniem zastanawiało się 46 proc. przedsiębiorców z Chin, a 18 proc. z Polski.

W Polsce Grant Thornton przeprowadził badanie na grupie 250 przedsiębiorstw, zatrudniających od 100 do 500 pracowników. Badanie było częścią światowego sondażu, obejmującego opinie około 7 tys. 200 przedsiębiorców z 32 krajów.(PAP)