Spektakularny debiut estońskiej Silvano Fashion Group na warszawskiej giełdzie

opublikowano: 2007-07-23 09:50

Na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych zadebiutowała w poniedziałek Silvano Fashion Group (PTA Grupp), pierwsza estońska spółka notowana w Warszawie. Na otwarciu notowań za akcje PTA Grupp płacono 80zł, co oznacza, że na otwarciu kurs wzrósł o 303,84 proc. Cena sprzedaży akcji wynosiła 19,81 zł. Szybko jednak do głosu doszła podaż na tych walorach i po godzienie 14. zysk z inwestycji opadł do 12 proc.

Silvano Fashion Group (PTA Grupp jest w trakcie zmiany nazwy na Silvano Fashion Group) to 5. zagraniczna spółka debiutująca na GPW w tym roku i jednocześnie 38. debiut w 2007 roku. Tym samym liczba zagranicznych firm notowanych w Warszawie wzrosła do 16. W całym ubiegłym roku w Warszawie na giełdzie pojawiło się 38 nowych spółek.

W ofercie publicznej największy akcjonariusz spółki - Alta Capital Partners - sprzedał 6 mln 221 tys. 338 istniejących akcji.

Zapisy na akcje złożyło 273 inwestorów z krajów UE, w tym z Polski. Akcje sprzedawano wyłącznie inwestorom instytucjonalnym. Wartość oferty wyniosła 123,2 mln zł.

Spółka zapowiedziała emisję 2 mln 52 tys. 802 nowych akcji, które zostaną objęte przez Alta Capital Partners. Z emisji spółka chce pozyskać ok. 10 mln euro. Zebrane środki mają być przeznaczone na rozwój sieci sklepów w Europie Wschodniej.

Jak zapowiedział na konferencji prasowej po debiucie spółki jej prezes Sergei Kusonski, do końca 2010 roku firma planuje mieć około 400 sklepów własnych i franczyzowych. Na rynku polskim spółka planuje rozwój sieci detalicznej sklepów pod marką "Oblicie" i "Splendo". Obecnie w Polsce jest 7 sklepów "Splendo".

Spółka planuje też akwizycje, ale na razie nie podaje szczegółów.

PTA Grupp posiada sieć detaliczną, która obejmuje 19 sklepów z odzieżą damską pod marką "PTA", zlokalizowanych na Litwie, Łotwie i Estonii oraz w Rosji. Spółka sprzedaje także bieliznę damską, poprzez sieć 19 sklepów pod marką "Oblicie" zlokalizowanych w Rosji, 20 sklepów pod marką "Milavitsa" na Białorusi, 2 sklepy "Lauma" na Łotwie oraz 7 sklepów "Splendo" w Polsce.

Spółka posiada także 3 zakłady produkujące odzież i bieliznę: w Estonii (Tallin), Łotwie (Liepaja) oraz Białorusi (Mińsk).

W 2006 r. grupa miała 81 mln euro przychodów oraz 7,9 mln euro zysku netto. W I kwartale tego roku przychody wyniosły 23,7 mln euro, a zysk netto 2,1 mln euro.

"W kolejnych latach planujemy wzrost przychodów nie mniejszy niż 10 proc. rocznie" - powiedział Kusonski.

Razem z estońską spółką, na warszawskiej giełdzie jest notowanych 16 zagranicznych spółek. Emitenci pochodzą z Austrii, Czech, Estonii, Hiszpanii, Holandii, Izraela, Luksemburga, Niemiec, Słowacji, Ukrainy, USA, Węgier. Według prognoz GPW na nasz parkiet powinno wejść w tym roku 6-8 zagranicznych spółek.

Pod względem liczby debiutów w II kwartale br. giełda w Warszawie zajmuje drugie miejsce w Europie. Od kilku lat warszawski parkiet w tej kategorii znajduje się w ścisłej europejskiej czołówce. Od 2004 r. do dziś na GPW zadebiutowało w sumie 147 spółek, a wartość ich ofert wyniosła blisko 40 mld zł (ponad 10,5 mld euro).