Co przedsiębiorstwa, zwłaszcza mikro-, małe i średnie, wiedzą o CSR? Czy wprowadzają elementy społecznej odpowiedzialności biznesu? Odpowiedzi na te pytania postanowiły znaleźć Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), PricewaterhouseCoopers (PwC) i SMG/KRC , przeprowadzając wspólnie badanie „Cała prawda o polskim CSR”.
Niestety, wyniki świadczą o małej wiedzy polskich firm w tym zakresie. Z pojęciem „społecznej odpowiedzialnościbiznesu” spotkało się jedynie 31 proc. badanych przedsiębiorców. Aż 70 proc. z nich pochodzi z firm dużych, a 59 proc. z przedsiębiorstw działających na rynkach zagranicznych. Jeśli chodzi o świadomość CSR wśród małych rynkowych graczy, jest ona znikoma.
— Wyraźnie widać brak wiedzy. Przedsiębiorcy nie są świadomi, że to, co odbierają jako koszt, mogłoby być dla nich korzyścią. Dlatego potrzeba promocji i zmian w systemie edukacji — mówi Aleksandra Stanek-Kowalczyk, menedżer z PwC.
Aż 90 proc. przedsiębiorców uważa, że wprowadzanie CSR w firmie wiąże się z dużymi problemami. Najczęstszą barierą jest konieczność poniesieniakosztów — na ten czynnik zwraca uwagę 38 proc. badanych firm.
Problemem dla przedsiębiorców jest też brak czasu (32 proc. firm) oraz złożoność tematu (30 proc.). Wielu badanych przyznaje się do braku wiedzy i umiejętności oraz wskazuje na brak przełożenia działań CSR na widoczne codzienne korzyści firmy.
Z kolei wśród korzyści z CSR przedsiębiorcy najczęściej wskazują poprawę wizerunku firmy (74 proc.), zwiększenie motywacji pracowników (58 proc.) i generowanie przychodów (45 proc.).
„Cała prawda o polskim CSR” to największe do tej pory badanie dotyczące społecznej odpowiedzialności biznesu. Zostało nim objętych 1250 osób.