Spowolnienie w spółce Text niepokoi inwestorów

Marek MuszyńskiMarek Muszyński
opublikowano: 2024-01-04 15:38

Po informacji o minimalnym wzroście bazy klientów kurs akcji spółki Text spadł do najniższego poziomu od roku, pomimo tego, że przychody rosną. Firma optymistycznie patrzy w przyszłość.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • z czego wynika słabszy rozwój spółki,
  • jak Text zamierza poprawiać wskaźniki w kolejnych kwartałach,
  • z czego wynika optymizm spółki.
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Cena akcji w porannym handlu w czwartek spadła o 4 proc., schodząc w okolice 107 zł. To najmniej w ciągu ostatnich 52 tygodni. Jeszcze we wrześniu za akcje spółki płacono ponad 140 zł.

- Myślę, że reakcja kursu jest uzasadniona ze względu na słabe wyniki dotyczące pozyskiwania klientów. Przychody co prawda poszły nieznacznie w górę, ale płaskie wyniki Livechata i Chatbota są niepokojące dla rynku, stawiają bowiem pod znakiem zapytani przyszły wzrost – mówi Piotr Raciborski, analityk Wood&Company.

Spółka podała, że na koniec III kwartału roku finansowego 2023/2024 liczba płacących klientów usługi LiveChat wyniosła 37857, ChatBot 2956, a HelpDesk 1121. Względem poprzedniego kwartału daje to niewielki wzrost: w LiveChacie o 21, w Chatbocie o 16, a w Helpdesku o 60.

– To nie był dobry kwartał dla żadnego z produktów pod względem liczby klientów. Mieliśmy symboliczny wzrost w Livechacie, ale dość wysoki historycznie churn [odsetek rezygnacji – red.], wynoszący 3,5 proc., podczas gdy zazwyczaj wynosił 3 proc. Wydaje się nam, że to jest kwestia związana z otoczeniem biznesowym, małym firmom amerykańskim jest dużo trudniej – mówi Marcin Droba, odpowiadający za relacje inwestorskie w spółce Text.

Przychody w górę

MRR, czyli powtarzalne miesięczne przychody, na koniec grudnia wyniosły 6,49 mln USD, czyli o 2,2 proc. więcej niż rok wcześniej. Całość płatności wyniosła w III kwartale 21,34 mln USD, czyli o 12,9 proc. więcej niż rok wcześniej, ale wartość ta będzie częściowo zaliczana do przychodów w kolejnych kwartałach ze względu na zakup rocznych subskrypcji – w połowie roku ta nadwyżka wynosiła już ok. 70 mln zł.

ARPU, czyli średni, miesięczny przychód na abonenta, w usłudze LiveChat wyniósł 156,4 USD wobec 160,7 USD rok wcześniej. W usłudze Chatbot ARPU wzrosło do 132,4 USD z 115,1 USD przed rokiem, a w przypadku HelpDesku do 140 USD z 116,9 USD przed rokiem.

- Pozytywne jest to, że spółka ponownie zadeklarowała, że będzie dążyła do dalszego pobudzenia wzrostu ARPU poprzez podwyżki cen i zmiany w taryfach, co ma pozwolić na ograniczenie nadużywania licencji przez użytkowników, czyli współdzielenie kont. Być może nie zobaczymy tutaj wzrostu wolumenowego, ale jakiś wzrost ARPU - choć nie nie tak dynamiczny jak w poprzednich latach - powinien być przez spółkę raportowany – mówi Piotr Raciborski.

Powód do optymizmu

Text poinformował także o tym, że Insights - nowy produkt analityczny zintegrowany z Livechatem w wersji premium - przyciągnął 80 klientów. Zapowiedziano także, że w ciągu pół roku firma przedstawi dokonania na polu projektów, które staną się nowymi produktami.

- Leadów jest mniej, ale są wartościowo większe. Optymistycznie patrzymy w przyszłość. Mamy szereg inicjatyw, aby zachęcić firmy do szerszego wykorzystywania naszego narzędzia – mówi Lidia Kaseja, odpowiedzialna za relacje inwestorskie w spółce Text.

Docelowo produktów będzie więcej, a rola Livechata w miksie produktowym będzie się zmniejszać. Text liczy na to, że ARPU i liczba klientów będą rosły szybciej, a przedstawiciele spółki oceniają, że ostatnie podwyżki cen były zbyt ostrożne i nie widzą, aby firma traciła udziały w rynku.

Firma w dalszym ciągu ogranicza zatrudnienie – liczba stałych współpracowników z 300 w 2022 r. spadła do 265 w poprzednim kwartale, a w tym jest jeszcze mniejsza, w czym pomaga postęp automatyzacji związany ze sztuczną inteligencją.

- Uważam, że spadek kursu jest uzasadniony. Zanim zmienię opinię na pozytywną o spółce, to chciałbym zobaczyć powrót do wzrostu dotyczącego wolumenów w bazie klientów – czy to będzie się działo przez większe przyłączenia brutto czy zmniejszony churn – mówi Piotr Raciborski.