Sprzedaż detaliczna w Japonii wzrosła dziewiąty miesiąc z rzędu

Oskar NawalanyOskar Nawalany
opublikowano: 2022-12-27 09:24

Japońska sprzedaż detaliczna wzrosła w listopadzie dziewiąty miesiąc z rzędu, ponieważ zniesienie kontroli granicznych związanych z wirusem COVID-19 i rządowe dotacje na podróże krajowe pomogły popytowi – podaje agencja Reutersa.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja
fot. Valery Sharifulin / TASS / Forum

Ale w porównaniu z poprzednim miesiącem sprzedaż spadła od października, a wzrost cen artykułów codziennego użytku ciążył na japońskich gospodarstwach domowych, ponieważ bazowa stopa inflacji konsumenckiej w kraju osiągnęła nowy 40-letni szczyt, co wskazuje na to, że wzrost cen się rozszerza.

Ożywienie konsumpcji prywatnej, która stanowi ponad połowę japońskiej gospodarki, jest kluczem do napędzania wzrostu gospodarczego, który nieoczekiwanie skurczył się w trzecim kwartale.

Sprzedaż detaliczna wzrosła o 2,6 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim, ale poniżej mediany prognozy wynoszącej 3,7 proc. Tempo rocznego wzrostu sprzedaży, będącego barometrem konsumpcji prywatnej, zwolniło z 4,4 proc. w październiku i 4,8 proc. we wrześniu.

Po uwzględnieniu czynników sezonowych sprzedaż detaliczna spadła w listopadzie o 1,1 proc. w porównaniu z poprzednim miesiącem, po raz pierwszy od pięciu miesięcy.

Dane z zeszłego tygodnia pokazały, że liczba odwiedzających Japonię wzrosła do prawie 1 miliona w listopadzie, pierwszym pełnym miesiącu po tym, jak kraj zniósł ograniczenia związane z wirusem COVID-19, które skutecznie wstrzymały turystykę na ponad dwa lata.