Środki z KPO napędzą inwestycje na kolei. Czasu jest niewiele

Jacek Perzyński
opublikowano: 2024-12-18 20:00

Modernizacja linii Białystok-Ełk w ramach projektu Rail Baltica i dworca Warszawa Wschodnia to największe przetargi, jakie zamierza ogłosić w przyszłym roku PKP PLK.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • co udało się zrobić PKP PLK w tym roku
  • jakie będą największe inwestycje w 2025 r.
  • o ile zwiększyła się średnia prędkość PKP Intercity
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Może szybko nie będzie kolei dużych prędkości, ale to nie oznacza, że nie będzie miliardów na infrastrukturę kolejową. W mijającym roku PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK), podpisały z wykonawcami umowy o wartości 17,1 mld zł. W środę państwowa spółka ogłosiła wstępne plany inwestycyjne na przyszły rok.

– W przyszłym chcemy ogłosić przetargi na co najmniej 15 mld zł – zapowiedział na konferencji prasowej Marcin Mochocki, członek zarządu PKP PLK i dyrektor ds. realizacji inwestycji.

Przetargi będą dotyczyć m.in. inwestycji w modernizację linii o łącznej długości 1,3 tys. km. Spółce w ich sfinansowaniu mają pomagać pieniądze na rozbudowę i modernizację kolei w ramach Krajowego Planu Odbudowy, które napłynęły do Polski z dwuletnim opóźnieniem. Dla zarządcy infrastruktury oznacza to zastrzyk finansowy w wysokości 11 mld zł. Pieniądze muszą zostać wykorzystane do sierpnia 2026 r.

Czasu jest niewiele

Piotr Wyborski, prezes PKP PLK, przyznaje, że czasu jest mało, jednak spółka zamierza się koncentrować na projektach, które będzie w stanie wykonać do końca terminu. Część z nich już jest realizowana.

- Inwestycje rozpoczęte w tym i przyszłym roku pozwolą nam na wykonanie prac w ciągu najbliższych 3-4 lat – mówi Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury.

Spośród planowanych na pierwszy kwartał przyszłego roku największy będzie dotyczyć przebudowy linii Białystok-Ełk (6 mld zł) w ramach projektu Rail Baltica. Będzie to największy pojedynczy przetarg w historii spółki. PKP PLK zapowiada, że ze względu na charakter projektu i stopień skomplikowania prac chce podpisać umowę na całość prac z jednym konsorcjantem.

Mniejszy, ale i tak duży przetarg dotyczyć będzie modernizacji odcinka Skierniewice-Czachówek (1,4 mld zł). W planach są też m.in. przetargi na linie kolejowe powiązane z projektem budowy elektrowni atomowej w Choczewie. PKP PLK pierwsze przetargi na prace budowlane planuje ogłosić jeszcze w 2025 r., zaczynając od modernizacji linii nr 229 na odcinku Lębork-Łeba. Zakończenie wszystkich prac projektowych wraz z pozyskaniem decyzji administracyjnych planowane jest w 2026 r., a zakończenie prac budowlanych w 2029 r.

Pod koniec przyszłego roku planowane jest ogłoszenie m.in. przetargu na modernizację stacji Warszawa Wschodnia, która ma się zakończyć w 2029 r. Przebudowa będzie kosztować ponad 3 mld zł.

– Suma kwot dla poszczególnych przetargów ze wszystkich kwartałów jest większa niż zapowiadane 15 mld zł. Wynika to z tego, że jeśli prace będę szły sprawnie, to PKP PLK będą gotowe na ogłoszenie większej liczby postępowań – powiedział Piotr Wyborski.

W kolejnych latach w ramach Krajowego Programu Kolejowego PKP PLK zamierza ogłosić jeszcze kilka dużych przetargów, wśród których największy - o wartości ok. 14 mld zł - dotyczyć będzie linii kolejowej Podłęże–Tymbark–Mszana Dolna oraz modernizacji linii Chabówka-Nowy Sącz w woj. małopolskim. Te inwestycje mają pochłonąć 14 mld zł.