Staż lokatą w przyszłość firmy

24-04-2017, 22:00

Edukacja Programy wdrożeniowe to sposób na odkrywanie talentów. Pozwalają dobrać osoby, które odpowiedzą na aktualne potrzeby spółki

Obecny rynek pracy stawia przed pracodawcami wiele wyzwań. Firmy starają się przyciągnąć najlepszych pracowników, ale też coraz częściej decydują się na współpracę z osobami bez wymaganych umiejętności, lecz z potencjałem do rozwoju i nauki. Jednym ze stosowanych rozwiązań są programy stażowe i praktyki.

Wyświetl galerię [1/2]

DROGA DO ZATRUDNIENIA: Zdaniem Beaty Preis-Hryniewicz, menedżerki HR z Hays Poland, im więcej uwagi spółka poświęci stażyście, tym bardziej będzie on zaangażowany w wykonywanie działań. W konsekwencji pozwoli to na zatrudnienie zmotywowanego pracownika identyfikującego się z firmą. ARC

Spójny program

Doświadczenie w rekrutacji stażystów ma aż 87 proc. firm — wynika z najnowszego raportu „Staż drogą do kariery” przygotowanego przez Hays Poland. Większość przedsiębiorców zatrudnia jednocześnie kilku stażystów, ale w dużych firmach jest to grupa nawet 20-30 osób. Dobór praktykantów jest zależny przede wszystkim od bieżących potrzeb przedsiębiorstwa, bowiem tylko co czwarta firma deklaruje posiadanie programu stażowego spójnego dla całej organizacji. Z jednej strony pozwala to na swobodę działania, jednak z drugiej rzutuje na jej jakość i wizerunek czy tzw. employer branding.

— Coraz więcej firm realizuje programy stażowe, aby wyłonić spośród stażystów potencjalnych pracowników i zatrzymać ich w organizacji. Staże są również idealnym rozwiązaniem dla osób zainteresowanych wąskimi branżami specjalistycznymi, gdzie na jedno miejsce pracy przypada stosunkowo wielu kandydatów, ale bez niezbędnego doświadczenia. Programy stażowe często dają możliwość jego zdobycia,ponieważ odbywają się w miejscach o ograniczonym dostępie — np. na lotniskach, w pracowniach czy instytutach. Z perspektywy stażysty istotna jest natomiast możliwość zweryfikowania swojego wyobrażenia na temat danej firmy, branży lub zawodu z rzeczywistością — komentuje Katarzyna Postek, menedżer HR, Baltic Ground Services.

W większości firm opiekunem programu stażowego jest wewnętrzny dział HR. Niestety, zaledwie 19 proc. z nich wyznacza osobę nadzorującą projekt, która jest w pełni zaangażowana w organizację i monitorowanie postępów w ramach programu.

Pracownik oddany firmie

Coraz więcej przedsiębiorstw zdaje sobie sprawę z faktu, że inwestycja w młodego, jeszcze uczącego się człowieka bądź takiego, który niedawno zakończył edukację, jest jedną z najlepszych lokat w przyszłość spółki. To właśnie podczas praktyk pracodawca może wyłowić prawdziwe talenty. Należy jednak zwrócić uwagę na to, że przygotowanie atrakcyjnego, kompleksowego programu stażowego jest nie lada wyzwaniem. Pracodawca powinien położyć nacisk na wprowadzenie stażysty na stanowisko, przygotowania go do pełnienia określonej roli, przede wszystkim na wspieranie i informowanie o postępach, a także na zapewnienie możliwości rozwoju po zakończeniu praktyk.

— W obecnej sytuacji rynkowej, kiedy trudno jest znaleźć wykwalifikowanych pracowników, programy stażowe stwarzają ogromne możliwości. Im więcej uwagi organizacja poświęci stażyście, tym bardziej będzie on zaangażowany w wykonywane zadania. W konsekwencji pozwoli to na zatrudnienie zmotywowanego pracownika identyfikującego się z firmą, który chce zarówno rozwijać organizację, jak i podejmować nowe wyzwania w celu rozwoju indywidualnego — podkreśla Beata Preis-Hryniewicz, menedżer HR z Hays Poland.

Istotna opieka mentora

Określenie celu i zaplanowanie programu to niejedyne wyzwania stojące przed pracodawcami. Trudności mogą pojawić się już na poziomie samej rekrutacji na praktykę czy staż — chodzi o przygotowanie atrakcyjnego ogłoszenia, publikację w odpowiednich kanałach dotarcia czy selekcję dokumentów aplikacyjnych. Firmy muszą przygotować się również do konieczności angażowania pracowników w programy stażowe oraz do inwestycji w wyposażenie dodatkowych miejsc pracy. Z drugiej strony młodzi ludzie podkreślają, jak ważne jest dla nich, aby praktyki miały uporządkowaną strukturę, jasny cel i gwarantowały opiekę mentora, który na bieżąco będzie udzielał informacji o poczynionych postępach.

— W codziennej pracy często mamy okazję brać udział w wydarzeniach skierowanych do młodych osób wchodzących na rynek pracy. Z relacji stażystów dowiadujemy się, że zadania wykonywane podczas stażu często są czasochłonne, monotonne i mało rozwijające. Konsekwencją takiego działania może być ograniczenie szans pracodawcy na zbudowanie wśród stażystów długotrwałego zaangażowania i lojalności wobec firmy. Co więcej, niesatysfakcjonująca jakość stażu wiąże się z ryzykiem osłabienia wizerunku pracodawcy na rynku. Nawet jeśli głównym zadaniem programu jest uzyskanie wsparcia dla pracowników, to dzięki dobrej organizacji oraz opiece mentora możliwe jest zaplanowanie stażu w sposób atrakcyjny dla uczestników — zauważa Agnieszka Czarnecka, menedżer doradztwa personalnego z Hays Poland.

Obecnie tylko 46 proc. organizacji określa jasną ścieżkę rozwoju dla uczestników programów stażowych — wynika z badania Hays. Głównym powodem do zakończenia współpracy z praktykantami jest brak wystarczającej ilości wakatów. Przyznaje się do tego aż 69 proc. firm. Warto zauważyć, że brak kontynuowania współpracy z efektywnymi stażystami jest dużą stratą dla organizacji, która tak wiele zainwestowała. Pracodawcy w takich momentach powinni zadać sobie pytanie o sens programu stażowego, a także pomyśleć o realnych sposobach radzenia sobie z tego typu trudnościami.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paulina Kostro

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Staż lokatą w przyszłość firmy