Stolica uporządkuje ruch

Marcin Złoch
21-06-2006, 00:00

Warszawski Zarząd Dróg Miejskich i Siemens podpisały umowę na zaprojektowanie i budowę Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem.

Zarząd Dróg Miejskich (ZDM) w Warszawie zawarł umowę z Siemensem na zaprojektowanie i budowę Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem. System ma na celu przyspieszenie przejazdu środkami transportu publicznego oraz rozładowanie korków i zwiększenie przepustowości ulic w mieście. Ma pozwolić na zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ruchu oraz ograniczyć negatywny wpływ ruchu drogowego na środowisko.

— Obecnie wszystkie większe miasta na świecie stoją przed wyzwaniem, jakim jest rozwiązanie coraz większych problemów spowodowanych lawinowo rosnącym natężeniem ruchu drogowego. Transport publiczny i prywatny staje się coraz mniej efektywny. Kosztowna rozbudowa infrastruktury dróg pozwala jedynie doraźnie rozwiązywać lokalne problemy. Natomiast w dłuższej perspektywie odpowiedzią są kompleksowe rozwiązania, takie jak planowany system dla Warszawy — przekonuje Peter Baudrexl, kierujący Siemensem w Polsce.

Spójna informacja

System ma integrować wiele danych dotyczących sytuacji w mieście, otrzymywanych z wielu źródeł, takich jak: czujniki pomiaru natężenia ruchu, komputery pokładowe w pojazdach transportu publicznego, stacje pogodowe, wideomonitoring oraz telefonia GSM. Wszystkie dane o bieżącym i planowanym natężeniu ruchu, bieżących i prognozowanych warunkach pogodowych, zaistniałych korkach i zdarzeniach na drogach są poddawane analizie w centrali zarządzania ruchem i stanowią bazę dla podjęcia działań usprawniających ruch na całym obszarze. Stąd automatycznie system steruje sygnalizacją świetlną, rozsyłając programy do sterowników sygnalizacji, programuje informacje wyświetlane na tablicach informacyjnych. Informacje o ruchu w mieście będą również na bieżąco prezentowane na ogólnodostępnej stronie internetowej dla mieszkańców i gości odwiedzających miasto.

Sporo do zrobienia

Rozpoczęcie procesu budowy systemu w Warszawie to pierwszy etap wieloletniej inwestycji.

Realizacja pierwszego obszaru projektu ma potrwać 16 miesięcy i objąć 35 skrzyżowań. Wartość całości prac została oszacowana na ponad 80 mln zł, z czego 50 proc. środków jest dofinansowanych ze Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, drugą połowę pokryje z własnych środków Warszawa.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Złoch

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / Technologie / Stolica uporządkuje ruch