Straci budżet, firmy i sprzedawcy

Beata Tomaszkiewicz
opublikowano: 2004-01-16 00:00

Firmy leasingowe i dealerzy aut protestują przeciwko propozycjom najnowszych zmian w podatku VAT.

Na przyszłotygodniowym posiedzeniu Sejmu posłowie zapoznają się z poprawkami do ustawy o podatku VAT, które 9 stycznia przyjęła sejmowa Komisja Finansów Publicznych.

Zmianie uległo opodatkowanie leasingu. Do tej pory VAT objęte były poszczególne raty leasingu. Był on więc rozłożony na cały okres leasingowania. Poprawki zaś nakładają obowiązek zapłacenia VAT z góry. Komisja zmieniła także definicję samochodu osobowego, przez co problemy z możliwością odliczeń podatku będą mięli użytkownicy małych aut dostawczych. Wprowadziło to w osłupienie zarówno importerów samochodów, jak i firmy leasingowe.

— Przedstawiciele środowiska leasingowego będą starali się powstrzymać posłów przed przyjęciem tych poprawek. Zaskoczyły nas, gdyż nie były konsultowane ani z dealerami, ani z firmami finansującymi zakupy — mówi Witold Dróżdż, rzecznik prasowy Związku Przedsiębiorstw Leasingowych.

Związek usiłuje oszacować straty, jakie nowe przepisy mogą przynieść nie tylko jego środowisku i małym firmom, ale też budżetowi.

— Wskutek zmian, możliwość odpisu 22-proc. podatku VAT zostanie mocno ograniczona, bowiem oferta samochodów „z kratką” zmniejszy się z 146 do blisko 30 modeli, i to głównie drogich. Z listy znikną samochody najtańsze, potrzebne dla małych firm. To decyzja katastrofalna nie tylko dla rynku motoryzacyjnego, ale i dla budżetu państwa — podkreśla Wojciech Drzewiecki, znany ekspert i prezes firmy Samar, monitorującej krajowy rynek motoryzacyjny.