
To sprawia, że Grupa LUX MED, największy pracodawca prywatnej ochrony zdrowia w Polsce (ponad 17,5 tys. zatrudnionych), realizuje kolejne projekty, aby zapewnić pracownikom jak najbardziej komfortowe warunki pracy oraz zadbać o ich zdrowie fizyczne i psychiczne.
– Przez ostatnie półtora roku podjęliśmy wiele działań, aby jeszcze bardziej zatroszczyć się o naszych pracowników, zapewnić maksymalne wsparcie i bezpieczeństwo. Kluczowe było sprawne przeprowadzenie akcji szczepień dla personelu oraz dostosowanie oferty wellbeingowej do zmieniających się potrzeb. Zaopiekowaliśmy obszar zdrowia zarówno fizycznego, jak i psychicznego – wyjaśnia Dorota Sawicz, dyrektor personalna w Grupie LUX MED.
Program wellbeingowy istnieje w Grupie LUX MED od 2013 r., a jego celem jest dbanie o zdrowie i dobre samopoczucie pracowników poprzez edukowanie oraz budowanie świadomości w zakresie profilaktyki i zdrowego stylu życia.
W projektowaniu nowej strategii wellbeingowej wyodrębniono i skupiono się na kilku obszarach: zdrowiu psychicznym, sporcie i aktywności fizycznej, bezpieczeństwie oraz profilaktyce. Uwzględniono przy tym różnorodność grupy docelowej – zbadano potrzeby kadry medycznej, która stanowi niemal 3/4 pracowników, menedżerów, pracowników biurowych oraz przedstawicieli innych zawodów.
– Pracownicy ochrony zdrowia są narażeni na długotrwały stres oraz wypalenie zawodowe związane z przedłużającym się stanem zagrożenia epidemiologicznego. W Grupie LUX MED wychodzimy z założenia, że troszcząc się o naszych pracowników i ich rodziny, poprawiamy ich zdrowie i samopoczucie, ale także, pośrednio, wpływamy na pozytywne doświadczenia naszych pacjentów – wyjaśnia Dorota Sawicz.
Największym zainteresowaniem pracowników cieszą się te nakierowane na zdrowie psychiczne, w szczególności medycynę snu, techniki relaksacji, mindfulness. Dla menedżerów uruchomiono warsztaty na temat stresu, wypalenia zawodowego oraz identyfikowania symptomów pogorszenia stanu zdrowia wśród pracowników. Dodatkowo wszyscy zatrudnieni mogą bezpłatnie korzystać z infolinii psychologicznej, a zespoły ze specjalnego wsparcia oraz interwencji kryzysowych. Prowadzone są także webinary poświęcone m.in. tematyce profilaktyki, np. nadciśnieniu tętniczemu czy wzmacnianiu odporności w sezonie infekcyjnym.
Wonga jest liderem branży finansów online. Specjalizuje się w pożyczkach internetowych. Przedstawiciele firmy podkreślają, że jej siłą są przyjacielskie, bliskie relacje między pracownikami. Wzajemna serdeczność sprawiała, że pracownicy lubili przychodzić do biura i brali aktywny udział w życiu firmy. Pandemia i praca hybrydowa (70 proc. zespołu pracowało w domach) znacznie to ograniczyły, co nie pozostało bez wpływu na relacje i komunikację. Aby temu przeciwdziałać, podjęto wiele działań w czterech obszarach: zdrowie fizyczne, dobrostan psychiczny, ekologia i komunikacja.
Przykładem jest wyzwanie #Wongaktywni, które polegało na codziennym zbieraniu kroków i dzieleniu się tym w firmowym intranecie. Celem akcji było wyciągnięcie ludzi z domów i zachęcenie ich do większej aktywności fizycznej. Dodatkowym elementem była rywalizacja drużynowa i indywidualna, która w znacznym stopniu poprawiła komunikację, a podjęte działania przyczyniły się także do integracji między zespołami.
Działania w obszarze dobrostanu psychicznego polegały m.in. na zwróceniu uwagi pracowników na wewnętrzne potrzeby organizmu i konieczność dbania o work-life balance. Zorganizowano np. oddechowe warsztaty relaksacyjne online, w których trakcie można było nauczyć się, jak rozluźniać ciało i umysł oraz jak kontrolować reakcje na stres. Ważnym elementem było też budowanie świadomości o wpływie zdrowego odżywiania na kondycję psychiczną.
Natomiast w ramach akcji edukacyjnej #WidzimySię tłumaczono pracownikom, jak istotnym elementem komunikacji jest sfera wizualna, przekonując ich do włączania kamer podczas spotkań online.