Decyzja Pekinu, ogłoszona w kwietniu, dotyczy zawieszenia eksportu szeregu metali ziem rzadkich oraz magnesów – kluczowych komponentów wykorzystywanych w produkcji nowoczesnych podzespołów. Ta polityka uderzyła w globalne łańcuchy dostaw, wpływając na wiele gałęzi przemysłu, w tym motoryzacyjny, lotniczy, półprzewodników i obronny.
Suzuki stało się pierwszym japońskim producentem samochodów, który odczuł bezpośrednie skutki tych ograniczeń. Problemy z dostawami spowodowały zakłócenia nie tylko w Japonii, ale również w europejskich zakładach produkujących części samochodowe.
Trudności produkcyjne Suzuki
Zawieszenie produkcji Swifta to kolejny cios dla Suzuki, które już wcześniej zmagało się z trudnościami produkcyjnymi. W pierwszym kwartale 2025 roku firma wyprodukowała 648 000 pojazdów na całym świecie, co oznacza spadek o 3,2 proc. w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. W całym 2024 roku globalna produkcja Suzuki wyniosła 2,78 mln pojazdów, co również oznaczało spadek o 1,5 proc. w porównaniu do roku 2023. Główne przyczyny to niestabilne dostawy komponentów oraz rosnące koszty surowców.
Obecna sytuacja pokazuje, jak silnie przemysł motoryzacyjny jest uzależniony od dostępu do strategicznych surowców. Brak pierwiastków ziem rzadkich, kluczowych m.in. dla produkcji silników elektrycznych i systemów napędowych, może opóźnić plany wielu producentów samochodów dotyczące elektryfikacji i transformacji energetycznej.