Dla polskich inwestorów zagranicznych i eksporterów nie ma rzeczy niemożliwych, zwłaszcza jeśli są konsekwentni i mocno wierzą w powodzenie swoich planów — to główny wniosek z gali, wieńczącej szóstą edycję konkursu „Polska Firma — Międzynarodowy Czempion”. Wydarzenie zorganizowali wspólnie: PwC Polska i „Puls Biznesu”.

— Polski eksport rośnie w tym roku o 8,1 proc. W 2016 r. polskie firmy ulokowały za granicą prawie 32 mld zł, a dochody z ich inwestycji sięgnęły prawie 5 mld zł. Cieszymy się, że nasz konkurs „dokłada” choćby małą cegiełkę do sukcesu polskich przedsiębiorców za granicą. O tym, że jest potrzebny, a firmy doceniają tytuł Międzynarodowego Czempiona, najlepiej świadczy to, że inicjatywa cieszy się rosnącą popularnością — mówił Grzegorz Nawacki, zastępca redaktora naczelnego „Pulsu Biznesu”, który poprowadził galę. Do tegorocznej edycji konkursu zgłosiło się ponad 90 firm.
— To pokazuje, jak ciekawa jest polska gospodarka i jak dynamicznie się rozwija. Serdecznie gratuluję nominowanym i nagrodzonym — mówił Jacek Socha, wiceprezes PwC Polska. O tytuł Międzynarodowego Czempiona mogły zawalczyć spółki skarbu państwa i przedsiębiorstwa z rodzimym kapitałem, które w ostatnich trzech latach dokonały inwestycji zagranicznej i/lub z sukcesem prowadzą działalność eksportową. Nagrody przyznano w pięciu tradycyjnych kategoriach. Tytuł najlepszego inwestora wśród dużych podmiotów prywatnych otrzymała firma KRUK, natomiast pierwsze miejsce wśród dużych eksporterów trafiło do spółki Wielton. Spośród małych i średnich eksporterów jury nagrodziło firmę Selvita.
Natomiast w kategorii Ekspansja zagraniczna w grupie spółek z udziałem skarbu państwa zwyciężył koncern KGHM Polska Miedź. Tytuł Wizjonera Ekspansji Zagranicznej trafił w tym roku do Dariusza Miłka, założyciela i prezesa firmy CCC, natomiast Nagrodę Specjalną za konsekwentnie realizowaną strategię ekspansji i promocję polskiej marki za granicą otrzymała Grupa Adamed. W tym roku jury przyznało także trofeum w nowej kategorii Debiutant na rynkach zagranicznych. Mogły się o nie ubiegać polskie przedsiębiorstwa, które spełniły choć jeden z dwóch warunków.
Pierwszy z nich: firma musiała w 2016 r. rozpocząć działalność na rynkach zagranicznych i w ciągu ostatniego roku odnieść znaczny sukces w ekspansji zagranicznej. Drugi warunek: dotychczasowy udział ekspansji zagranicznej w przychodach przedsiębiorstwa nie przekraczał 5 proc., natomiast w 2016 r. znacząco wzrósł, a przedsiębiorstwo odniosło spektakularny sukces za granicą. Nowy tytuł trafił do spółki Szumisie. Partnerem strategicznym projektu „Polska Firma — Międzynarodowy Czempion” był PKO Bank Polski, partnerem — KUKE, natomiast patronat honorowy objęły Ministerstwo Rozwoju i Minister Spraw Zagranicznych.