Spektakl otworzy „Siódma symfonia” Toera van Schayka – wznowienie choreografii inspirowanej jednym z najsłynniejszych dzieł Ludwiga van Beethovena, VII Symfonią A-dur op. 92, określaną przez Richarda Wagnera jako „apoteoza tańca”.
Van Schayk, wybitny holenderski choreograf i scenograf, stworzył utwór o niezwykłej precyzji i klarowności formy. Każdy gest i każde spojrzenie tancerzy wpisane jest w puls beethovenowskiej muzyki, której monumentalna siła przenika całe dzieło. Oszczędna scenografia pozwala skupić się na ruchu – czystym, energetycznym i doskonale współbrzmiącym z orkiestrą.
W drugiej części wieczoru publiczność przeniesie się w bardziej intymny, refleksyjny nastrój dzięki choreografii „Ssss…” Edwarda Cluga do muzyki Fryderyka Chopina. To kameralne dzieło na sześcioro tancerzy i pianistę, który gra tyłem do sceny, tworzy atmosferę skupienia i bliskości. Edward Clug, jeden z najbardziej intrygujących choreografów współczesnej sceny europejskiej, wykorzystuje chopinowskie nokturny jako punkt wyjścia do subtelnego dialogu między dźwiękiem i ruchem. W jego interpretacji taniec staje się szeptem emocji – cichym, ale niezwykle intensywnym.
Kulminacją wieczoru będzie „Symphony in C” George’a Balanchine’a do muzyki Georgesa Bizeta. To klasyczne arcydzieło baletu, w którym Balanchine – mistrz neoklasycznej formy – wykorzystuje młodzieńczą symfonię francuskiego kompozytora, pełną świeżości, radości i rytmicznego blasku. Cztery części dzieła, tańczone przez cały zespół Polskiego Baletu Narodowego, olśniewają precyzją, elegancją i energią. „Symphony in C” to popis zespołowej wirtuozerii i hołd dla piękna klasycznego tańca.
„Symfonia tańca” ukazuje trzy różne oblicza relacji między muzyką i ruchem – od beethovenowskiego monumentalizmu przez liryczną wrażliwość Chopina po radosną wirtuozerię Bizeta. To wieczór, który przypomina, że taniec jest językiem uniwersalnym – potrafi oddać to, czego nie da się wypowiedzieć słowami, a muzyka staje się jego najwierniejszym partnerem.
Orkiestrę Teatru Wielkiego – Opery Narodowej poprowadzi Patrick Fournillier. Premiera 13 listopada, kolejne spektakle: 14, 15, 16, 21, 22 i 23 listopada 2025 r.

