
29 października Koleje Retyckie (RhB) poprowadziły najdłuższy wąskotorowy pociąg pasażerski (1906 m) z tunelu Albula w Predach do słynnego wiaduktu Landwasser tuż za Filisur. 130-kilometrowa trasa kolejowa Albula/Bernina uważana jest za jedną z najbardziej spektakularnych na świecie. Rekordowy pociąg pokonał jej najbardziej widowiskowy górski odcinek z 22 spiralnymi tunelami i 48 mostami, który w 2008 r. został wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO.
Najdłuższym pociągiem podróżowało 150 pasażerów, siedmiu maszynistów i 21 techników. Maszyna pokonała 25-kilometrową trasę z Predy do Bergün w około 70 minut. Przejazd obserwowało kilka tysięcy gości i miłośników kolei. Pociąg wyruszył około godziny 14.20 i krótko po 15.30 osiągnął cel: spektakularne przejście przez wiadukt Landwasser. Po drodze skład musiał wykonać zjazd o łącznej wysokości 789,4 m, co wymagało miesięcy przygotowań i znakomitego zgrania załogi.
– W tym roku Kolej Szwajcarska obchodzi 175-lecie. Pobicie rekordu świata jest wielkim uczeniem tego jubileuszu – mówi Renato Fasciati, dyrektor generalny Kolei Retyckich.
Menedżer przyznał, że zapewnienie bezpieczeństwa tak ogromnemu składowi było wyzwaniem. Na szczęście wszystko przebiegło bez komplikacji.

Zwieńczeniem wydarzenia było umieszczenie jubileuszowego pociągu pasażerskiego w księdze rekordów Guinnessa. Wcześniej rekord najdłuższych składów dzierżyła Holandia, a potem Belgia.