TikTok kontra Unia Europejska: pierwsza przegrana chińskiej platformy

Oskar NawalanyOskar Nawalany
opublikowano: 2024-07-17 14:48

TikTok przegrał pierwszy prawny pojedynek z Unią Europejską w sprawie nowych regulacji dotyczących wielkich firm technologicznych, po tym jak sędziowie orzekli, że chińska platforma społecznościowa nie może uniknąć nowego prawa regulującego działalność takich gigantów jak Google i Apple – podaje agencja Bloomberg.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Sąd generalny UE stwierdził, że ByteDance, właściciel TikToka, jest na tyle potężną firmą, że podlega przepisom unijnego Aktu o Rynkach Cyfrowych (Digital Markets Act, czyli DMA), który wszedł w życie w marcu. Decyzja ta może zostać zaskarżona do najwyższego sądu Unii Europejskiej, Trybunału Sprawiedliwości UE.

Sędziowie orzekli w środę, że TikTok spełnia wymagane kryteria, aby być objętym zakresem DMA, a próba ByteDance odwołania się od decyzji Komisji Europejskiej była nieuzasadniona.

TikTok wyraził rozczarowanie wyrokiem, ale firma już podjęła kroki, aby dostosować się do wymogów DMA. Rzecznik Komisji Europejskiej powiedział, że nadal będą współpracować z ByteDance, aby zapewnić pełną zgodność z przepisami.

DMA ma na celu zabronienie największym firmom technologicznym angażowania się w działania potencjalnie antykonkurencyjne, zanim będzie za późno na ratowanie rynków. Wprowadza surowy reżim dla firm, których praktyki wcześniej skutkowały miliardowymi grzywnami i nakazami podatkowymi od unijnych organów nadzoru.

Przepisy dotyczą platform, które osiągają sprzedaż na terenie UE na poziomie co najmniej 7,5 mld EUR (8,2 mld USD) lub mają kapitalizację rynkową wynoszącą 75 mld EUR. Usługi platform muszą mieć również ponad 45 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie oraz ponad 10 tys. aktywnych użytkowników biznesowych rocznie w UE, aby podlegać tym przepisom.

Prawo zakazuje określonym platformom faworyzowania swoich własnych usług kosztem konkurencji. Zabrania im również łączenia danych osobowych z różnych swoich usług, wykorzystywania danych zebranych od zewnętrznych sprzedawców do konkurowania z nimi oraz zobowiązuje je do umożliwienia użytkownikom pobierania aplikacji z konkurencyjnych platform.

Google Search od Alphabet, Safari od Apple i platforma handlowa Amazon.com są objęte przepisami DMA. Oprócz TikToka, również Apple i Meta Platforms zakwestionowały objęcie niektórych swoich usług tymi przepisami.

Stanowisko TikToka

Publikujemy odpowiedź od TikToka, którą otrzymaliśmy w ramach komentarza na zaistniałą sytuację:

"Jesteśmy rozczarowani tą decyzją. TikTok to ważny konkurent dla graczy o ugruntowanej i trwałej pozycji. Chociaż będziemy teraz oceniać kolejne kroki, podjęliśmy już działania w celu wypełnienia odpowiednich zobowiązań DMA przed upływem terminu w marcu br."