Trzy sygnały z rynków surowcowych

Przedstawiamy listę wybranych sygnałów i tendencji z rynków towarów z ostatniego miesiąca.

Na początku czerwca surowcowy indeks Bloomberg Commodity próbował zejść na nowe trzyipółletnie minimum. Towarom szkodzą zaostrzająca się wojna handlowa i obawy o globalny wzrost. Czy to początek nowej fali przeceny surowców? O tym piszemy w raporcie SpotDaty Research o perspektywach rynków towarowych. Oto trzy najważniejsze sygnały z ostatniego miesiąca.

1. Niskie ceny grożą niedoborami miedzi

Zaostrzenie wojny handlowej doprowadziło do spadku ceny w maju o 9 proc. Wsparciem nie okazało się ani podwyższenie przez ośrodek ICSG prognozy deficytu podaży na 2019 r., ani groźba strajku w największej na świecie kopalni Chuquicamata w Chile. Według banku Goldman Sachs cena odbije o około 13 proc. do 6500 USD za tonę, jednak potrzebna będzie do tego ugoda USA z Chinami, największym konsumentem miedzi. Dodatkowo Państwo Środka szykuje się do kolejnej stymulacji gospodarki, na której mogą skorzystać metale, w tym miedź. Związane z niską ceną niedostateczne inwestycje zwiększą w kilka lat deficyt na rynku 60-krotnie, ostrzega chilijski potentat Codelco.

2. Wojna handlowa scenariuszem bazowym

Instytucje finansowe, które wcześniej oczekiwały zakończenia niekorzystnego dla większości surowców konfliktu handlowego, stają się coraz bardziej pesymistyczne. Według banku Nomura ryzyko wejścia w tym roku w życie zapowiedzianych przez USA podwyżek ceł na chiński eksport sięga 65 proc. Eskalacja konfliktu w maju pokazuje, że próg bólu w wymianie ciosów jest dalej, niż się wcześniej mogło wydawać, przyznają ekonomiści BofA. Według banku Goldman Sachs wpływ wojny handlowej na produkt USA sięgnie w ciągu trzech lat 0,5 proc., a na chiński PKB — 0,8 proc.

3. Epidemia ASF może potrwać wiele dekad

Według departamentu rolnictwa USA przez epidemię ASF w 2019 r. liczba utuczonych w Chinach świń spadnie o 20 proc. Dotąd w kraju odpowiadającym za połowę światowego pogłowia wybito 1,1 mln chorych tuczników, jednak do końca roku liczba ta może sięgnąć 200 mln. Walka z epidemią może zająć dekady, sugeruje przykład Hiszpanii, gdzie ASF dotarła w 1960 r.

Artykuł powstał na podstawie jednego z 10 cyklicznych raportów centrum analiz SpotData, w których sygnalizujemy oraz analizujemy szanse i zagrożenia biznesowe. W skład SpotData Research wchodzą trzy moduły tematyczne: analizy makro, mapa ryzyka oraz monitoring branżowy. Teraz możesz subskrybować SpotData Research razem z „Pulsem Biznesu” w nowym pakiecie Premium+.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marek Wierciszewski

Polecane