Czytasz dzięki

Ulga motywuje spółki do rozkwitu

opublikowano: 29-09-2019, 22:00

Podatki Innowatorzy przychylnie patrzą na zachętę podatkową, ale wielu wciąż z niej nie korzysta. Dlaczego? Bo nie wiedzą, czym jest działalność B+R

Według wstępnych danych Ministerstwa Finansów w 2018 r. z ulgi badawczo-rozwojowej skorzystało 951 podatników CIT, czyli o 60 proc. więcej niż rok wcześniej. Z badania firmy Kantar, przeprowadzonego na zlecenie Ayming Polska, wynika, że 97 proc. przedsiębiorców rozliczających zachętę podatkową ocenia ją pozytywnie. Największą jej zaletą — zdaniem 61 proc. przedstawicieli biznesu — jest możliwość uzyskania oszczędności. Natomiast co piątą badaną spółkę istnienie takiego mechanizmu podatkowego motywuje do rozwoju. Dlaczego pomimo pozytywnego odbioru tej formy finansowania nowatorskich projektów wciąż tak mało przedsiębiorców z niej korzysta? Między innymi na to pytanie odpowiada najnowszy raport Ayming „Ulga B+R. Małymi krokami do większej innowacyjności”.

Magdalena Burzyńska, dyrektor zarządzająca Ayming Polska, podkreśla, że
w ostatnich latach udział sektora przedsiębiorstw w wydatkach na B+R cały czas
rośnie, ale wciąż zbyt wolno.
Zobacz więcej

NIEWYSTARCZAJĄCE TEMPO:

Magdalena Burzyńska, dyrektor zarządzająca Ayming Polska, podkreśla, że w ostatnich latach udział sektora przedsiębiorstw w wydatkach na B+R cały czas rośnie, ale wciąż zbyt wolno. Fot. WM

Nie tylko na skalę krajową

Od 2018 r. przedsiębiorcy prowadzący działalność B+R mogą odliczyć aż 100 proc. kosztów kwalifikowanych. W przypadku centrów B+R jest to nawet 150 proc. Choć innowatorzy przychylnie patrzą na zachętę podatkową, to jednak nie mają na nią zbyt dużego apetytu. Powód? Po pierwsze — jak wskazują eksperci Ayming — przedsiębiorcy często nie rozumieją, czym jest działalność badawczo-rozwojowa i postrzegają ją przez pryzmat innowacji co najmniej na skalę krajową. Ich zdaniem ulga jest przeznaczona tylko dla najbardziej nowatorskich firm.

— W rzeczywistości mogą z niej korzystać wszyscy podatnicy, którzy prowadzą przedsięwzięcia innowacyjne na poziomie swojego przedsiębiorstwa — wyjaśnia Magdalena Burzyńska, dyrektor zarządzająca Ayming Polska.

Poza tym — jak zaznaczają autorzy raportu — zachęta podatkowa obowiązuje dopiero od 2016 r. Część przedstawicieli biznesu wciąż o niej nie słyszała, a wiele osób nie zdobyło jeszcze odpowiedniej wiedzy podatkowej, aby właściwie ją rozliczyć.

— Zgodnie z tzw. celami krajowej strategii Europa 2020, które mają być osiągnięte do 2020 r., Polska powinna zwiększyć nakłady na badania i rozwój do wysokości 1,7 proc. PKB. Choć w ostatnich latach udział sektora przedsiębiorstw w wydatkach na B+R cały czas rośnie, wciąż jest zbyt niski, aby zrealizować założony plan. Narzędziem, które powinno ułatwić to zadanie, jest ulga na badania i rozwój — ocenia Magdalena Burzyńska.

Nie ma wątpliwości, że potrzebny jest czas na promocję tego rozwiązania wśród przedsiębiorców.

— Dopiero od 2018 r. mogą oni po raz pierwszy odpisać aż 100 proc. kosztów kwalifikowanych, co oznacza, że każda złotówka wydana na B+R przynosi 2 zł odliczenia — tłumaczy Magdalena Burzyńska.

Korzyści z rozliczenia

Z raportu wynika ponadto, że 44 proc. firm rozlicza ulgę samodzielnie, a 56 proc. korzysta ze wsparcia doradców.

— Przedsiębiorca, który przygotowuje się do skorzystania z ulgi, powinien zidentyfikować koszty B+R i wprowadzić zmiany organizacyjne w firmie, które uporządkują procesy i procedury stosowane przy prowadzeniu innowacyjnych przedsięwzięć. Zaprojektowanie systemu ewidencji danych finansowych czy opracowanie spójnej dokumentacji działalności badawczej ułatwi rozliczenie ulgi w przyszłości — zauważa Agnieszka Hrynkiewicz- Sudnik, dyrektor od podatków i innowacji w Ayming Polska.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Autorzy raportu zwracają uwagę, że 47 proc. firm najczęściej przeznacza oszczędności z odliczeń na kolejne inwestycje, a co trzecia spółka — na badania i rozwój.

— Podatnicy mogą odpisać koszty ekspertyz i usług doradczych od jednostek naukowych, dzięki czemu mogą korzystać ze wsparcia fachowców z zapleczem badawczym. To z kolei przekłada się na wysoką jakość prowadzonych projektów, które mogą przyczynić się do znaczącego wzrostu innowacyjności firm — zaznacza Marek Dalka, menedżer w dziale innowacji, ulg i dotacji Ayming Polska.

Inne preferencje

Zwraca uwagę, że prowadzenie działalności B+R jest punktem wyjścia nie tylko do skorzystania z ulgi, lecz również z innych preferencji finansowych. Eksperci Ayming podkreślają, że 59 proc. przedsiębiorstw rozliczających ulgę sięga również po dotacje unijne. Wyjaśniają, że firmy nie mogą odliczyć kosztów B+R, które zostały im zwrócone w postaci grantów.

Powinny pamiętać, że wspomnianą ulgą może być objęty wkład własny wniesiony do projektów związanych z badaniami przemysłowymi i pracami rozwojowymi. Warto zaznaczyć, że beneficjenci programu Inteligentny Rozwój, którzy prowadzą przedsięwzięcia B+R, mogą liczyć na dofinansowanie w wysokości od 50 do 90 proc. kosztów kwalifikowanych projektów. Co ważne, katalogi wspomnianych kosztów związanych z ulgą i dotacjami są różne.

IP Box

Firmy, które rozliczają ulgę B+R, mogą skorzystać także z obowiązującego od tego roku mechanizmu IP Box. Tymczasem połowa przedsiębiorców biorących udział w badaniu Ayming nie słyszała o nim, a tylko 3 proc. planuje skorzystanie z niego.

— Polega on na opodatkowaniu preferencyjną 5-procentową stawką CIT/PIT dochodów uzyskiwanych z komercjalizowania kwalifikowanych praw własności intelektualnej, które muszą być wytworzone, rozwinięte lub ulepszone w prowadzonej przez przedsiębiorcę działalności B+R — tłumaczy Wojciech Popardowski, menedżer projektu w dziale innowacji, ulg i dotacji w Ayming Polska.

Wyjaśnia, że firma planująca skorzystanie z IP Box powinna prowadzić ewidencję rachunkową. Umożliwi ona ustalenie przychodów, kosztów uzyskania przychodu i dochodu, a także wyodrębnienie kosztów B+R przypisanych do konkretnego prawa własności intelektualnej.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Zawiślińska

Polecane