W liście do rządu USA, do którego dotarła agencja kongresmeni określają jako „krytyczne” nie jedynie utrzymanie cła, ale jego podwyższenie w związku ze spodziewanym wzrostem importu aut z Chin. Kongresmeni przekonują, że importowanie samochodów wyprodukowanych w Chinach odbywa się ze szkodą dla amerykańskiego przemysłu motoryzacyjnego i jego pracowników. Twierdzą, że podwyższenie cła przeciwdziałałoby strategii Chin, której celem jest „dominacja na globalnym rynku motoryzacyjnym”.
Kongresmeni podkreślają, że rząd musi być przygotowany również do wzrostu importu chińskich aut z krajów, które są największymi partnerami handlowymi USA, jak Meksyk. Wskazują, że chińskie firmy uruchomiły tam swoją działalność aby korzystać z porozumień o wolnym handlu dających preferencje w dostępie do amerykańskiego rynku.
25 proc. cło na import aut z Chin zostało wprowadzone podczas prezydentury Donalda Trumpa.
Reuters przypomina, że we wrześniu Komisja Europejska uruchomiła dochodzenie, które ma ustalić czy chińscy producenci aut elektrycznych nie korzystają z niedozwolonego wsparcia państwa, dającego im nieuczciwą przewagę konkurencyjną.