"Chcieliśmy w gremium politycznym ustalić zasady funkcjonowania rady nadzorczej, aby podczas zebrania wspólników 4 marca nie dochodziło do głosowania udziałami" - powiedział PAP Wojciech Jankowiak, wicemarszałek zarządu Województwa Wielkopolskiego.
Samorządowcy, ustalając zasady funkcjonowania rady nadzorczej, pozytywnie ocenili przygotowania legislacyjne dotyczące finansowania spółki.
"Nie ma złych symptomów. Rząd przygotował zmianę ustawy o Funduszu Kolejowym, w którym zapisane zostaną pieniądze, które otrzyma spółka z budżetu państwa" - powiedział PAP Jankowiak.
Samorządowcy dyskutowali też o zasadach przeprowadzenia audytu w spółce. "Musi być on tak zorganizowany, aby sytuacja spółki była dla nas - przejmujących spółkę jak najbardziej transparentna" - powiedział PAP Jankowiak.
Walne zebranie wspólników PKP Przewozy Regionalne zaplanowano na 4 marca.
W ubiegłym roku minister infrastruktury Cezary Grabarczyk podpisał z marszałkami 16 województw dokument o przekazaniu im majątku firmy. Samorządy objęły udziały w spółce PKP PR, będącej operatorem 3 tys. pociągów osobowych. Spółka PKP Przewozy Regionalne przewozi rocznie prawie 120 mln pasażerów, a dziennie 230 tysięcy.
Do 2020 r. na modernizację i zakup pociągów elektrycznych przeznaczonych zostanie prawie 7,5 mld zł. Pieniądze te pochodzić będą m.in. z unijnych funduszy, Funduszu Kolejowego oraz rezerwy celowej budżetu państwa. Spółka posiada m.in. około 900 pociągów elektrycznych oraz ponad 100 autobusów szynowych.
Pod koniec kwietnia ub.r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy o komercjalizacji,
restrukturyzacji i prywatyzacji PKP. Po objęciu udziałów w spółce samorządy mają
być w pełni odpowiedzialne za organizację, wykonanie i finansowanie przewozów
kolejowych w regionach. Przekazanie udziałów to część przyjętej ponad rok temu
rządowej strategii dla transportu kolejowego do 2013 r. (PAP)