Lobbing w Polsce
funkcjonuje, ale pochodząca z 7 lipca 2005 r. ustawa
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa jest ignorowana.
Taki jest generalny wniosek z zorganizowanej przez Business Centre Club i Forum Związków Zawodowych debaty poświęconej dwudziestoleciu lobbingu w Polsce. Za pierwszy dorobek lobbystów uważane jest prawo o stowarzyszeniach, uchwalone 7 kwietnia 1989 r.
Gospodarze debaty preferują odpowiedzialny lobbing jako skuteczne narzędzie zarządzania zmianą gospodarczą. Jednak z dyskusji wynika, że realizacja tego teoretycznego założenia idzie jak po grudzie.
Tomasz Siemoniak, wiceszef MSWiA, przyznał, że lobbing nie znajduje się w centrum uwagi administracji rządowej. Jego resort prowadzi oficjalny rejestr, w którym znajdują się bardzo różne podmioty — od kancelarii prawnych i agencji PR po pojedynczego obywatela brytyjskiego.
Ryszard Kalisz, były szef MSWiA, a obecnie przewodniczący sejmowej Komisji Sprawiedliwości, zwrócił uwagę na niewykorzystywany instrument tzw. wysłuchania publicznego. Skorzystanie z niego zależy od woli podmiotu inicjującego daną ustawę. Powszechnie występuje strach urzędników przed kontaktami z ludźmi mającymi specjalistyczną wiedzę.
Unijne doświadczenia przekazał Bodo Lehmann, koordynator ds. przejrzystości w Sekretariacie Generalnym Komisji Europejskiej. Stwierdził, że w Brukseli rola lobbystów — których działa tam może nawet kilkadziesiąt tysięcy — jest doceniana z powodów czysto praktycznych, choćby dlatego, że ich uwagi i propozycje wpływają pozytywnie na jakość tworzonego prawa.
Krytycznie do ustawy lobbingowej odniósł się Witold Michałek, członek Stowarzyszenia Profesjonalnych Lobbystów w Polsce. Zwrócił uwagę na paradoks, że na posiedzenia sejmowych podkomisji, gdzie realnie powstają szczegółowe zapisy ustawowe, mają wstęp niemal wszyscy, poza… zarejestrowanymi lobbystami. Urzędników zaś odstrasza od kontaktów z nimi nakazana ustawą sprawozdawczość.
Piotr Frączak, reprezentujący inicjatywy pozarządowe, zwrócił uwagę na różnicę między lobbingiem a rzecznictwem. Ta druga forma często okazuje się znacznie wygodniejsza, choćby ze względu na możliwość oficjalnego dostępu do różnych źródeł finansowych.
141
Tyle podmiotów wykonujących w Polsce zawodową działalność lobbingową znajduje się obecnie w rejestrze prowadzonym przez MSWiA.
1511
Tyle organizacji
prowadzących w Unii
Europejskiej oficjalną
działalność lobbingową
znajduje się obecnie w rejestrze Komisji Europejskiej.