V Kongres Sektora Pożyczkowego

opublikowano: 2016-05-15 22:00

W warszawskim Hotelu Marriott 11 maja odbyło się największe, organizowane przez Konferencję Przedsiębiorstw Finansowych, cykliczne spotkanie środowiska consumer finance

W sesji otwierającej kongres podsumowano dokonania ostatnich pięciu lat. Ponadto odbyły się jeszcze cztery debaty: dotycząca regulacji prawnych, o zarządzaniu ryzykiem, o strategiach finansowania instytucji sektora oraz zamykający obrady panel biznes trendy.

W walce o reputację

Na początku obrad zaprezentowano trudności, z jakimi borykał się sektor pożyczkowy. Reputacja branży bardzo ucierpiała. Przywołano pokutujące społecznie stereotypy, które niekorzystnie wpływają na wizerunek firm pożyczkowych, podkreślając także zmiany, jakie zaszły od 2010 r. Sektor instytucji pożyczkowych podlega, poza kwestią nadzoru, takim samym regulacjom jak sektor bankowy, jest też dość restrykcyjnie kontrolowany. W odpowiedzi na zarzut, że pożyczek udziela się bez oceny zdolności kredytowej, dane z badań prowadzonych systematycznie przez KPF ujawniły, że w latach 2010-15 liczba odrzuconych wniosków ze względu na brak zdolności wzrosła z 30 proc. do 50 proc.

Sektor się zmienia

Andrzej Reterski, prezes Domu Finansowego QS, zaznaczył, że sektor pożyczkowy zbudowali ludzie z banków. Dzięki bankowemu doświadczeniu wprowadzali wysokie standardy organizacyjne, zarządzanie ryzykiem i poziom relacji z klientem. Sądzi też, że przy silnym trendzie regulacyjnym firmy pożyczkowe mogą dojść do wniosku, że nie opłaca im się pozostawać poza sektorem bankowym. Wtedy zaczną się przekształcać w banki działające w segmencie consumer finance. Jako przykład podał Ferratum Bank.

Agnieszka Wachnicka, dyrektor w Biurze Rzecznika Finansowego, zwróciła uwagę, że na wrażliwość wizerunkową branży wpływa także jej dwubiegunowość. Z jednej strony firmy z dobrymi praktykami, z drugiej zrywki uliczne i pożyczki bez BIK. I chociaż ten drugi biegun maleje, wciąż jednak wpływa na wizerunek całego sektora. Jarosław Król, prezes Fundacji Mercatus et Civis, przypomniał, że minione lata były też okresem zainteresowania UOKiK branżą pożyczkową. W latach 2012 i 2013 przeprowadzono duże kontrole. To oznacza, że instytucje pożyczkowe podlegają weryfikacji rynku.

Internet tworzy nowych graczy

Marcin Borowiecki, dyrektor zarządzający Wonga, wymienił przewagi, jakie daje kanał internetowy: łatwiejsze i przyjazne formalności, dostępność i szybkość uzyskiwania pożyczki. — Klient definiuje produkt, ustala warunki... — wymieniał.

Podkreślił, że technologia pozwala na branie pożyczki w dowolnych warunkach, co jest interesujące dla młodych, a internet zapewnia wysoki komfort konsumentowi. Do tej kwestii odniósł się Krzysztof Opaliński, przewodniczący rady nadzorczej Fines. Jego zdaniem, strefa komfortu ma różne oblicza. Komfort internetu dostępny jest tym, którzy biegle się posługują technologiami i nie mają wątpliwości. Dla pozostałych komfortowym rozwiązaniem jest pośrednik.

Trendy i perspektywy

Dyskusję w sesji zamykającej kongres zdominowały dwa tematy: dyrektywa unijna PSD 2 i wyzwania technologiczne. Dyrektywa przyczyni się do liberalizacji rynku usług finansowych w Europie, dając dostęp podmiotom trzecim do danych klientów bankowych.

— Banki staną się platformami informacyjnymi dla FinTechów. Nastąpi też zmiana w ustawie o ochronie danych osobowych — przewidywał Jacek Wiśniewski, Of Councel w Squire Patton Boggs. Dla sektora FinTech 2016 r. to rok skoku. Marek Bosak, dyrektor ds. komunikacji Vivusa, podkreślił, że bankom nie opłaca się udzielać mikropożyczek, zatem jest to pole do współpracy. Podobnego zdania był Mariusz Zabrodzki, dyrektor zarządzający iwoca.

— Jest nisza, której banki nie są w stanie wypełnić. Nie chcą udzielać małych, krótkoterminowych kredytów, ale chętnie współpracują z takimi firmami jak np. iwoca. Wskazując wyzwania, jakie stoją przed sektorem, paneliści wymienili: otwarcie blokowanych przez polskie regulacje rynków, jak pożyczki społecznościowe,rynek kredytów wiązanych czy leasing konsumencki. Przyszłość sektora bankowego i pożyczkowego to alianse, które tworzą synergie. Jako przykłady podano związki Alior Banku z T-Mobile i alians Aliora z Uberem.

OKIEM EKSPERTA

Profesjonalny i solidny uczestnik rynku finansowego

ANDRZEJ ROTER

DYREKTOR GENERALNY KONFERENCJI PRZEDSIĘBIORSTW FINANSOWYCH

Sektor pożyczkowy — zaawansowany technologicznie, innowacyjny, kompetentny w szacowaniu zdolności kredytowej, współpracujący z BIK i BIG, korzystający z rozwiązań Big Data, oferujący szeroką gamę produktów we wszystkich kanałach dystrybucji, z transparentną ofertą, pozyskujący zaufanie inwestorów giełdowych, interesujący partner do współpracy dla banków i pośredników kredytowych, aktywny w tworzeniu dobrych praktyk. Do tej charakterystyki dziś daje solidne podstawy debata kongresowa, podsumowująca okres ostatnich 5 lat działalności rynku pożyczek niebankowych. Uczestniczyło w niej prawie 250 uczestników, reprezentujących wszystkich interesariuszy. To sukces zarządzających sektorem menedżerów, osiągnięty we wrażliwym medialnie otoczeniu, mimo bagażu negatywnego wizerunku, jakiego synonimem miały być takie określenia jak parabank i lichwiarz kierujący ofertę wyłącznie do klientów wrażliwych, reklamujący się zrywkami na słupach i płotach. Instytucje pożyczkowe, skupione w organizacjach samorządowych, są profesjonalnym uczestnikiem rynku usług finansowych. Kilkakrotny wzrost liczby lojalnych klientów w ostatnich 5 latach nie byłby możliwy bez pozyskania tego, co najważniejsze — ich zaufania. To również sukces organizacji samorządowych, takich jak KPF, która od ponad 15 lat nie tylko reprezentuje wszystkie sektory rynku kredytowego, ale jest platformą, na której dokonuje się ich rzeczywista integracja i współdziałanie.