Volkswagen wprowadzi zmiany w programie zakupu baterii

Tadeusz StasiukTadeusz Stasiuk
opublikowano: 2019-05-27 16:38
zaktualizowano: 2019-05-27 16:28

Koncern Volkswagen wprowadza zmiany w swoim planie zakupu baterii o wartości około 50 mld EUR związaną z obawami w stosunku do jednego z dostawców, Samsung SDI.

Samsung początkowo zgodził się dostarczyć baterie o mocy przekraczającej nieco ponad 20 gigawatogodzin, co wystarcza na zasilenie 200 000 samochodów z bateriami o mocy 100 kilowatogodzin. Pojawiły się jednak różnice w poglądach na temat wielkości produkcji i harmonogramu podczas szczegółowych negocjacji, twierdzą źródła związane ze sprawą. Impas spowodował, że zadeklarowano dostawy baterii o mocy poniżej 5 gigawatogodzin.

Dostęp do ogromnych ilości baterii w celu zasilania coraz większej liczby pojazdów elektrycznych stał się nowym polem bitwy dla światowych producentów samochodów w obliczu ograniczeń mocy produkcyjnych, wąskich gardeł w dostawach i ograniczonego dostępu do surowców. Produkcja baterii bezpiecznych w użyciu w samochodach jest bardziej złożona niż technologia stosowana w konsumenckich urządzeniach elektronicznych, takich jak np. smartfony.

VW ostatecznie potrzebuje 300 gigawatogodzin rocznego zasilania ogniw akumulatorowych, a bez solidnych globalnych umów z wieloma źródłami zaopatrzenia będzie to niemożliwe – twierdzi Arndt Ellinghorst, analityk Evercore ISI.

Niemiecki producent samochodów wydaje 30 mld EUR na największy w branży motoryzacyjnej program przejścia na pojazdy elektryczne z nową gamą samochodów zasilanych wyłącznie bateriami, aby rzucić wyzwanie liderowi rynku samochodów elektrycznych, amerykańskiemu koncernowi  Tesla. 

Samsung nadal jest naszym dostawcą ogniw akumulatorowych w Europie – napisał Volkswagen w  e-mailu. 

Na początku tego miesiąca VW przedstawił projekt budowy krajowej fabryki ogniw akumulatorowych w Niemczech wraz ze szwedzkim startupem Northvolt AB za prawie 1 mld EUR o pojemności 10 gigawatogodzin. VW planuje podjąć ostateczną decyzję jeszcze w tym roku.