W 2020 blisko 70 proc. firm miało problemy z utrzymaniem płynności finansowej

  • PAP
opublikowano: 29-01-2021, 06:44

Z powodu pandemii w ub.r. 69 proc. przedsiębiorców miało kłopoty z utrzymaniem płynności finansowej - wynika z badania przeprowadzonego dla BIG InfoMonitor. Dodano, że w 2020 r. wzrosły też zaległości firm do 35,5 mld zł.

Marek Wiśniewski

Jak poinformowano, z danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor oraz BIK wynika, że w ciągu 2020 r. firmom przybyło ponad 1,23 mld zł (4 proc.) płatności przeterminowanych, czyli tych powyżej 30 dni, na minimum 500 zł u jednego wierzyciela. W sumie zaległości wyniosły 33,5 mld zł.

BIG InfoMonitor zlecił również badanie, z którego wynika, że 69 proc. przedsiębiorców przyznało, że w ub.r. miało kłopoty z utrzymaniem płynności finansowej, co jest ponad dwukrotnie wyższym wynikiem niż rok temu. "Niemal połowa tych firm deklaruje, że problemy te stanowiły zagrożenia dla utrzymania działalności firmy. Źródła tej sytuacji także łączone są z pandemią koronawirusa. Różnego rodzaju ograniczenia oraz restrykcje utrudniały bowiem biznesowi normalne funkcjonowanie" - poinformowano.

Badanie wykazało również, że 2020 r. dobrze wspominać będzie jedynie 30 proc. firm, przede wszystkim produkcyjne, co jednak stanowi spadek o 19 p.p. w porównaniu do 2019 roku.

"Neutralnie pod kątem finansów i rozwoju firmy minione 12 miesięcy ocenia 36 proc. Dla jednej trzeciej przedsiębiorców był to jednak zły rok, szczególnie dla mikrofirm (40 proc.) oraz reprezentantów branży usługowej (39 proc.) i handlowej (36 proc.)" - dodano.

BIG InfoMonitor wyjaśnił, że głównymi powodami złego odbioru 2020 roku przez przedsiębiorców były obostrzenia związane z pandemią COVID-19. Taką odpowiedź wskazało 46 proc. firm. Na kolejnych miejscach znalazły się - problemy związane ze stabilnością (26 proc.) oraz płynnością finansową (24 proc.) swoich biznesów.

Firmy wskazały ponadto, że najcięższym okresem w pandemicznym roku był kwiecień (21 proc.) oraz marzec (11 proc.). "Wydaje się, że pandemia COVID-19 nie tylko spowodowała faktycznie spowolnienie lub wręcz zatrzymanie działalności niektórych firm, ale także przyczyniła się do wzrostu poczucia niepewności wśród przedsiębiorców i te obawy o przyszłość towarzyszą im cały czas" - zwrócił uwagę prezes BIG InfoMonitor Sławomir Grzelczak.

Badanie zostało zrealizowane w grudniu 2020 r. przez agencję Maison&Partners; na próbie 627 przedstawicieli sektora MŚP.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane