Od połowy zeszłego roku Home Broker obserwuje wzrost liczby transakcji na rynku pierwotnym. W II półroczu 2009 r. deweloperzy sprzedali o blisko połowę więcej mieszkań, niż w I półroczu.
- W związku ze wzrostem sprzedaży, deweloperzy coraz rzadziej stosują dodatkowe promocje, takie jak: duże rabaty, darmowe miejsca postojowe, komórki lokatorskie, darmowe wykończenie lokalu czy samochody w prezencie – ocenia Rafał Liponoga, członek zarządu Home Broker odpowiedzialny za współpracę z deweloperami. - Jeszcze rok temu w przypadku co trzeciej inwestycji deweloperzy oferowali klientom bonus. Teraz dodatkowe zachęty zdarzają się tylko w przypadku 5-10 proc. inwestycji, chociaż w skali całego kraju przykładów można znaleźć sporo – dodaje.
Negocjujesz cenę – dostaniesz 10 proc. upustu
Home Broker sprawdził, jakie środki wspierające sprzedaż są stosowane obecnie
przez deweloperów. Najprostszym i powszechnie stosowanym sposobem na sprzedaż
lokali w dalszym ciągu są rabaty. W większości przypadków deweloperzy
udzielają drobnych, kilkuprocentowych rabatów, które kalkulowane są w
założeniach finansowych projektu.
- Wyjątkowo dużych, standardowo
10-proc. upustów udziela w jeden ze swoich warszawskich inwestycji
hiszpański deweloper Sando – mówi Włodzimierz Wielogórski, specjalista ds. rynku
pierwotnego Home Broker. Dodaje, że dzięki takim zachętom sprzedaż mieszkań
idzie bardzo sprawnie.
Zamiast rabatu wysoki standard
Nie wszyscy deweloperzy są skłonni w ten sposób wspierać sprzedaż.
–
Francuski deweloper Bouygues Immobilier budujący w stolicy rzadko zgadza się i
to jedynie na kosmetyczne zmiany cen – dodaje Włodzimierz Wielogórski.
Nie
oznacza to jednak, że nie zabiega o klientów. Firma dostosowała w kryzysie
ofertę do nowych wymagań klientów i proponuje niskie ceny połączone z wysoką
jakością, co skutkuje dobrymi wynikami sprzedaży.
Komórka
lokatorska lub miejsce postojowe gratis
W dalszym ciągu można się także spotkać z oferowaniem na atrakcyjnych
warunkach dodatkowych pomieszczeń przynależnych.
- Deweloper PBR Wyrzysk,
budujący mieszkania w Bydgoszczy, Pile i Poznaniu, oferuje gratis komórki
lokatorskie albo pozwala na zakup miejsca postojowego na raty – mówi Dawid
Płociński, doradca Home Broker z Bydgoszczy.
Podobnie sytuacja wygląda w
Szczecinie, gdzie w dalszym ciągu często można dostać pomieszczenie przynależne
za złotówkę. – Nawet jeżeli deweloper nie oferuje komórki czy garażu w cenie
mieszkania, to proponuje analogiczny upust w cenie lokali - mówi Magdalena
Rudzińska, doradca Home Broker ze Szczecina.
Wykończenie mieszkania na atrakcyjnych warunkach
Innym sposobem na przyciągniecie klientów jest oferowanie pakietów
wykończeniowych. – W Poznaniu, oprócz miejsca postojowego gratis, deweloper PWD
Jeżycka oferuje wykończenie mieszkania „pod klucz”. Cena obejmuje: drzwi
wewnętrzne, podłogi, ściany, łazienki, rolety. Za metr wykończonego mieszkania
należy zapłacić od 6300 do 7200 zł – mówi Łukasz Gralak, doradca Home Broker z
Poznania.
Do końca kwietnia można także skorzystać z promocji oferowanej
przez firmę Ronson. W jednej z inwestycji na warszawskim Ursynowie klient
dostanie voucher na wykończenie kuchni o wartości 25 tys. złotych przy zakupie
dwupokojowego mieszkania. W przypadku mieszkania trzypokojowego wartość vouchera
jest o 10 tys. złotych wyższa.
Samochód do wygrania lub jako bonus
Zanikającą promocją wśród deweloperów jest obecnie oferowanie samochodu do
nabywanego mieszkania lub domu. Taka ofertę utrzymał jednak na deweloper Tom-Bud
(Łódź). Oferuje możliwość zakupu samochodu Fiat Grande Punto za przysłowiową
złotówkę, w przypadku nabycia domu o wartości około 650 tys. zł.
Obecnie
częstsze są promocje w formie loterii – szczególnie dzieje się tak w przypadku
tańszych mieszkań. - Deweloper Wikana S.A. przewidział dla klientów, którzy
kupią mieszkania w inwestycji w Łańcucie, loterię gdzie główną nagrodą jest
Peugeot 107 - mówi Artur Lepiarz, doradca Home Broker z Lublina.
Podobna
promocja oferowana jest przez dewelopera ARKON z Bielska – Białej. Dla osób,
które kupią do końca kwietnia mieszkanie w inwestycji Złote Wzgórza,
przewidziana została loteria. Główną nagrodą jest Fiat 500 montowany w
pobliskiej fabryce.
Niecodzienne promocje
Zdarzają się także i niecodzienne formy wsparcia sprzedaży. Na przykład J.W. Construction wprowadził możliwość najmu lokalu przed jego zakupem. Gdy najemca zdecyduje się na zakup mieszkania w inwestycji, część wpłaconego czynszu zostanie zaliczona na poczet ceny mieszkania.
Jak pokazuje praktyka ciekawe promocje nie są jedynie domeną firm z największych miast. - Deweloper z Gliwic, który wybudował niewielkie osiedle mieszkaniowe, oferuje jedno z mieszkań na tym osiedlu z gratisowym ogródkiem o powierzchni 100 m kw. Promocja ma zachęcić do zakupu mieszkań na parterze – informuje Paulina Małek, doradca Home Broker z Katowic.
Ostatnio modne staje się także pokrywanie kilku pierwszych rat kredytu hipotecznego przez dewelopera. – Dzieje się tak często w przypadku, gdy deweloper pośredniczy w procesie kredytowym – mówi Paweł Chaberski, doradca Home Broker z Wrocławia.
Nawet w szczytowym momencie stosowania promocji przez deweloperów daleko było
do sytuacji na zagranicznych rynkach. - Przykładem może być Arabia Saudyjska,
gdzie nabywca apartamentu lub mieszkania ma możliwość otrzymania samochodu
wysokiej klasy, czy też wzięcia udziału w loterii w której nagrodą główną jest
bezludna wyspa – mówi Damian Maślanka, doradca Home Broker z Krakowa.
W
Toruniu deweloperzy nie kuszą masowo klientów
W Toruniu, chociaż promocje są
generalnie rzadkością, zdarzają się wyjątki.
- Deweloper GM Dom zapewnia klientowi płatność taksy notarialnej przy zakupie do końca kwietnia br. – mówi Karolina Rutkowska, doradca Home Broker z Torunia.
Bartosz Turek, Katarzyna Siwek
Home Broker