Badania przeprowadzane w ostatnich latach wskazywały, że preferowaną formą wykonywania przez zatrudnionych obowiązków służbowych jest praca zdalna. Jednak w ostatnich miesiącach sytuacja się zmieniła - z raportu portalu Pracuj.pl z października 2022 wynika, że tylko 28 proc. Polaków chciałoby pracować wyłącznie z domu. Z kolei w raporcie z sondażu Business Centre Club i 4 Business&People czytamy, że 64 proc. badanych jako preferowaną formę wskazuje pracę hybrydową, a jedynie 8 proc. chciałoby wykonywać obowiązki tylko stacjonarnie.
A co o pracy zdalnej sądzi druga strona relacji służbowej, czyli pracodawcy? Niemal połowa (49 proc.) z nich uważa, że wpływa ona dezintegrująco na organizację, natomiast 42 proc. - że zmniejsza poziom satysfakcji z rozwoju zawodowego. Sondaż pokazuje, że praca zdalna wciąż jest dla kadry zarządzającej dużym wyzwaniem.
Złoty środek
Co istotne, dla 41 proc. ankietowanych brak możliwości pracy zdalnej lub hybrydowej był czynnikiem zmniejszającym atrakcyjność oferty i skłonność do aplikowania.
- Pracodawcy powinni brać pod uwagę formę, w jakiej osoby zatrudnione chciałyby wykonywać pracę. Nie jest to proste, bo ich opinia często bywa niejednorodna. Należy również uwzględniać doświadczenia firmy w zakresie wpływu sposobu wykonywania obowiązków na budowanie zespołów, a co za tym idzie - na kulturę organizacji. Z tego powodu wydaje się, że najlepszym rozwiązaniem jest praca hybrydowa. Zapewnia ona właściwą równowagę między elastycznością i współpracą – komentuje Piotr Wierzbicki, dyrektor generalny firmy Capgemini Global Delivery Center w Polsce.
Kobiety są bardziej niż mężczyźni skłonne do wybierania całkowicie zdalnej formy pracy. Daje im ona większą elastyczność związaną choćby z koniecznością zajmowania się domem i dziećmi. Wśród największych atutów tej formy panie wskazują oszczędność czasu wynikającą z podróży do biura (46 proc.). Co jednak istotne - jak wykazało podsumowanie badania przeprowadzonego przez United States Census Bureau - praca wyłącznie z domu może wpływać na zahamowanie rozwoju zawodowego kobiet. Przez osłabienie związku z firmą, co w efekcie zmniejsza ich motywację, częściej decydują się one – w porównaniu z tymi, które wykonują obowiązki w biurze – na zupełne porzucenie pracy.
Weź udział w kolejnej edycji kongresu “HR Summit” >>
Osłabiona relacja z firmą
Aż 70 proc. menedżerów wyższego szczebla uważa, że osoby pracujące wyłącznie zdalnie mogą mieć mniejsze szanse na awans – czytamy w raporcie firmy konsultingowej Egon Zehnder. Dlaczego? Głównie ze względu na słabszy kontakt z firmą i mniejszą widoczność w pracy i na spotkaniach. Na negatywne aspekty pracy zdalnej zwracają uwagę także sami pracownicy. Jak podaje Instytut Gallupa, najczęściej wymienianymi przez nich problemami w tym kontekście są: pogorszenie relacji ze współpracownikami, poczucie odłączenia od organizacji oraz spadek jakości i intensywności komunikacji z osobami w firmie.
Zapewnienie zatrudnionym oczekiwanej przez nich elastyczności wykonywania obowiązków służbowych może być dla pracodawców sporym problemem. Praca zdalna wymaga udostępnienia zespołowi informacji, zasobów i narzędzi w bezpieczny sposób, a trzeba mieć na uwadze rosnącą liczbę cyberataków. Natomiast jeśli chodzi o pracę z biura, wyzwaniem jest zapewnienie optymalnej przestrzeni, która spowoduje, że pracownicy będą chcieli w niej przebywać.