Czytasz dzięki

W małych firmach wciąż panuje pesymizm

opublikowano: 20-08-2020, 22:00

Przedsiębiorcy działający w handlu i usługach obawiają się pogorszenia koniunktury jesienią. Więcej optymizmu mają producenci.

Lockdown się skończył, ale pesymizm w małych i średnich firmach pozostał — wynika z badania Skaner MŚP, które od jedenastu lat co kwartał prezentuje i Instytut badawczy Keralla Research. Najnowsza edycja została przeprowadzona na przełomie lipca i sierpnia na próbie 500 przedsiębiorców. Tym razem wskaźnik KERNA obrazujący nastroje mikro, małych i średnich firm był na poziomie minus 83,77 pkt, podczas gdy w analogicznym okresie rok wcześniej było to 57,56 pkt. W szczytowym momencie pandemii, wiosną, doszedł do minus 88 pkt. Może on przyjmować wartości od minus 100 do 100, a im jest niższy, tym badane spółki mają gorsze nastroje.

Jeśli chodzi o prognozy dotyczące gospodarki, obecnie 47,4 proc. przedsiębiorców obawiasię pogorszenia koniunktury jesienią. Najbardziej pesymistyczni są przedstawiciele firm usługowych i handlowych. Natomiast producenci zakładają, że sytuacja w gospodarce w najbliższym czasie będzie się poprawiać.

Co trzecia badana firma uważa, że w ciągu najbliższych trzech miesięcy jej kondycja się pogorszy (31,8 proc.). Negatywnych zmian spodziewają się przede wszystkim firmy handlowe. Jednocześnie nieznacznie więcej niż w poprzedniej edycji badania jest obecnie podmiotów, które zakładają poprawę kondycji prowadzonej działalności (11,2 proc. w porównaniu do 9,6 proc.).

Jeśli chodzi o ocenę sytuacji własnego biznesu w minionym kwartale, aż 45,6 proc. firm twierdzi, że się pogorszyła. Narzekają na to głównie mikrofirmy. Odsetek firm MŚP, które uważają, że ich biznes miał się lepiej w drugim kwartale tego roku, wynosi 7,2 proc. Optymistami są przede wszystkim producenci.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane