W maseczce przy biurku? Już nie

opublikowano: 03-12-2020, 15:09

Krótko obowiązywał przepis, który bezwzględnie nakazywał zakrywanie ust i nosa przez pracowników. Rząd pozostawił to teraz do decyzji pracodawcy.

Jeszcze kilka dni temu informowaliśmy, że od tego tygodnia do 27 grudnia już nie tylko osoby obsługujące interesantów muszą mieć zakryte usta i nos, ale też każdy pracownik. Tym obowiązkiem objęto bowiem wszystkich pracujących w pomieszczeniach, w których znajduje się więcej niż jedna osoba czy przebywających w miejscach ogólnodostępnych w zakładzie pracy. Rozporządzenie wprowadzające taki nakaz nie przewidywało żadnych wyjątków. 1 grudnia rząd wydał jednak inne rozporządzenie, łagodzące ten wymóg - począwszy od 2 grudnia (patrz Dz.U. poz. 2132).

Nowy przepis (par. 25 rozporządzenia) nadal nakazuje zakrywanie ust i nosa w miejscach ogólnodostępnych, w tym w zakładach pracy, jeżeli w pomieszczeniu przebywa więcej niż jedna osoba. Dodano jednak do tego następującą uwagę: „chyba że pracodawca postanowi inaczej”.

Co to oznacza w praktyce? Według Wojciecha Bigaja, radcy prawnego z kancelarii BKB Baran Książek Bigaj, do sprawy należy podejść ostrożnie.

– Szybka reakcja ustawodawcy została spowodowana po raz kolejny fatalnym poziomem legislacji. Poprzednie niejednoznaczne przepisy rodziły m.in. pytanie, co oznacza pojęcie miejsc ogólnodostępnych. Brak określenia, że chodzi o takie miejsca nie tylko dla klientów, ale też dla pracowników, powodował, że nie wiadomo, co prawodawca miał na myśli – komentuje radca.

Jego zdaniem obecna regulacja również nie rozwiązuje tego problemu. Jednocześnie umożliwia pracodawcy podjęcie decyzji co do zakrywania, lub nie, ust i nosów przez pracowników w zakładzie pracy. Wojciecha Bigaja zastanawia wobec tego, po co są te przepisy, skoro obowiązek zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy (BHP) wynika wprost z ustawy - Kodeks pracy.

Zauważa przy tym, że rozporządzenie, czyli akt niższej rangi od ustawy, zarazem w zasadzie zezwala na całkowity brak maseczek. To może rodzić kolejną wątpliwość - czy akt ten uchyla obowiązek zapewnienia bezpiecznej pracy wynikający z kodeksu, jeżeli pracodawca zdecyduje się na zniesienie nowego nakazu na terenie całego zakładu.

– W mojej ocenie to niemożliwe, bo przepis niższej rangi nie może zmienić regulacji kodeksu. Pracodawcy powinni znosić nakaz noszenia maseczek ostrożnie i z uwzględnieniem przepisów BHP oraz oceny ryzyka zawodowego, o ile została uzupełniona o możliwość zakażenia wirusem COVID-19. Inaczej będą ryzykować ewentualnymi pozwami pracowników o zadośćuczynienie za utratę zdrowia. Ustawodawca zatem ten problem i odpowiedzialność w całości przerzucił na pracodawców – podkreśla Wojciech Bigaj.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: IWA

Polecane