Warto dywersyfikować działalność geograficznie

Materiał przygotowany we współpracy z Bankiem Pekao SA
opublikowano: 05-09-2019, 22:00

Rozmawiamy z dr Piotrem Stolarczykiem, dyrektorem departamentu bankowości międzynarodowej i finansowania eksportu w Banku Pekao, o polskim eksporcie, wyzwaniach, jakie stoją przed eksporterami oraz o instrumentach finansowych, wspierających polskie firmy zainteresowane działalnością na rynkach międzynarodowych.

Na polski eksport, którego wyniki rosną z roku na rok, trudno dziś narzekać. Czy, biorąc pod uwagę obecną sytuację geopolityczną, ta tendencja ulegnie zmianie?

Jest wiele produktów finansowania eksportu wśród instrumentów
zarówno krótko-, jak i długoterminowych. Bank dobiera produkty optymalne dla
modelu działania firmy, jej oferty i rynku geograficznego, na jakim spółka chce
się rozwijać — mówi dr Piotr Stolarczyk, dyrektor departamentu bankowości
międzynarodowej i finansowania eksportu w Banku Pekao
Zobacz więcej

OFERTA NA MIARĘ POTRZEB:

Jest wiele produktów finansowania eksportu wśród instrumentów zarówno krótko-, jak i długoterminowych. Bank dobiera produkty optymalne dla modelu działania firmy, jej oferty i rynku geograficznego, na jakim spółka chce się rozwijać — mówi dr Piotr Stolarczyk, dyrektor departamentu bankowości międzynarodowej i finansowania eksportu w Banku Pekao Fot. Marek Wiśniewski

W ostatnich latach faktycznie wykonanie eksportu jest wyższe niż prognozy. Od dłuższego czasu dynamika naszego eksportu przewyższa dynamikę PKB, co udowadnia, że polska gospodarka staje się coraz bardziej otwarta. Nasi przedsiębiorcy znakomicie sobie radzą na rynkach zagranicznych i wydaje się, że ta maszyna pozostaje rozpędzona. Zaczęły się jednak pojawiać zagrożenia w postaci chociażby trudnych relacji handlowych między Chinami i USA. Wciąż wiele niepewności wzbudza też brexit. Te wydarzenia dotkną polskich eksporterów bezpośrednio i pośrednio, choć w umiarkowanym stopniu.

Jakie branże dominują w polskim eksporcie?

Polski eksport jest dziś bardzo zróżnicowany, chociaż nadal spory udział mają w nim producenci maszyn i mebli. Wciąż rozwijamy eksport artykułów rolnych i innych dóbr konsumpcyjnych, a jednocześnie z powodzeniem oferujemy za granicą usługi. Jesteśmy też aktywni inwestycyjnie.

Dokąd trafia nasz eksport?

80 proc. polskiego eksportu trafia na rynek UE, 20 proc. — poza Unię i częściowo poza Europę. W tym drugim przypadku zróżnicowanie geograficzne ciągle rośnie — polskie firmy coraz chętniej szukają możliwości zbytu na odległych, wręcz egzotycznych rynkach, które pozwalają uzyskać wyższą marżę i są bardzo chłonne.Co więcej, długookresowy wzrost gospodarczy prognozowany dla tych rynków jest znacznie wyższy niż dla krajów UE. Ponadto rynki unijne są dość nasycone, więc w odleglejszych krajach możliwości eksportu są znacznie bardziej atrakcyjne. Bardzo ważna jest również — o czym często zapominamy — geograficzna dywersyfikacja ryzyka. W przypadku pojawienia się niepokojących tendencji czy recesji u naszych najbliższych partnerów handlowych, np. Niemiec, odległe kraje stają się „drugą nogą”, na której można się stabilnie oprzeć. Obecnie polskie firmy patrzą na mapę całego świata, dużą uwagę poświęcając rynkom azjatyckim. Coraz większego znaczenia nabierają również kraje Bliskiego Wschodu. Jednocześnie liczba naszych przedsiębiorców w Ameryce Południowej ciągle jest niewielka. To wielka szkoda, bo na tym rynku pojawiają się nowe możliwości — negocjowane są umowy handlowe mające ułatwić wymianę, import czy eksport towarów i usług.

Z jakich instrumentów finansowych może korzystać polska firma, która chce wejść na rynki zagraniczne?

Jest wiele produktów finansowania eksportu wśród instrumentów zarówno krótko-, jak i długoterminowych. Bank dobiera produkty optymalne dla modelu działania firmy, jej oferty i rynku geograficznego, na jakim spółka chce się rozwijać. Istotne znaczenie ma także to, czy produkt ma charakter konsumpcyjny, czy inwestycyjny. Wsparcia finansowego potrzebują zwłaszcza dobra i usługi inwestycyjne eksportowane przez polskie firmy ze względu na długi okres zwrotu z inwestycji.

Jakie kroki powinien podjąć przedsiębiorca szukający wsparcia przy rozwoju zagranicznym?

Najpierw trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie, czym jest planowany przez firmę eksport. Pod pojęciem eksportu może się bowiem kryć faktyczny eksport produktów bądź usług albo ekspansja lub budowa czy zakup jakichś aktywów zagranicznych. Następnie bank dokonuje pełnej analizy produktu, modelu biznesowego firmy i pozostałych czynników. Jej wynik pojawia się w modelu finansowania, który przedstawiamy eksporterowi, dopasowanym do jego potrzeb i możliwości. Obecnie Bank Pekao pracuje z ok. 60 podmiotami, dla których przygotowuje modele finansowania operacji na rynkach zagranicznych. Ponadto w portfelu naszych produktów mamy wsparcie finansowe oferowane zagranicznemu kontrahentowi. Oznacza to, że zagraniczna firma może otrzymać u nas kredyt na zakup towarów od polskiego eksportera. To wygodne rozwiązanie, gdyż zdejmuje z polskiej firmy ryzyko płatności, a także konieczność weryfikacji zagranicznego kontrahenta czy prawnych regulacji i gospodarczych uwarunkowań konkretnego rynku.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał przygotowany we współpracy z Bankiem Pekao SA

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu