Wellbee obala stereotypy na temat psychoterapii

opublikowano: 16-04-2021, 14:15

Twórcy aplikacji Wellbee podkreślają, że zdrowie psychiczne to nie przywilej – dostęp do specjalistów w tej dziedzinie powinien mieć każdy. Udowadniają, że psychoterapia nie musi być tematem tabu.

Zespół:
Zespół:
Paweł Chrzan, prezes Wellbee (na zdjęciu pierwszy z prawej), na początku pandemii założył firmę oferującą wsparcie zdrowia psychicznego. Skupił się na walce ze stygmatyzacją psychoterapii i właściwym doborze terapeutów i pacjentów. Dołączyli do niego Dariusz Milewski (na zdjęciu w środku), który w Wellbee rozwija produkt dla firm, i Grzegorz Skuza odpowiedzialny za komunikację.
Marek Wiśniewski

Pomysł na aplikację wspomagającą psychoterapię zrodził się w 2020 r. – na początku pandemii COVID-19. Paweł Chrzan, prezes Wellbee, wspomina, że pracował wtedy w Booksy, które przeżyło wstrząs związany z koronawirusem.

– Zastanawiałem się, jaką technologię można zaproponować społeczeństwu w tych niepewnych czasach. Doszedłem do wniosku, że należy postawić na wsparcie zdrowia psychicznego – mówi Paweł Chrzan.

Szybko pojawiło się rozwiązanie i wstępny plan działania – współtwórca Wellbee intuicyjnie czuł, że trzeba się skupić na psychoedukacji, czyli walce ze stygmatyzacją psychoterapii, i na właściwym doborze terapeutów. Do Pawła Chrzana dołączył Grzegorz Skuza, który w firmie zajmuje się komunikacją. Kolejnym członkiem zespołu jest Dariusz Milewski, który kiedyś zastanawiał się nad aplikacją zapewniającą dostęp do specjalistów w dziedzinie zdrowia psychicznego, a teraz rozwija produkt dla firm w Wellbee.

– Przed pandemią usługi wsparcia psychicznego online były w Polsce mało popularne i stanowiły głównie uzupełnienie oferty. W związku z tym niewielu specjalistów miało doświadczenie w prowadzeniu terapii online – uważa Dariusz Milewski.

Pomysł docenił fundusz inwestycyjny Tar Heel Capital Pathfinder – twórcy aplikacji pozyskali 1,1 mln zł od funduszu i inwestorów indywidualnych. Obecnie firma stara się o kolejne dofinansowanie.

– Naszym sukcesem jest zespół badaczy, z którymi współpracujemy: psychiatra prof. Bartosz Łoza i psychoterapeutka dr Maja Herman z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, psycholog dr Dorota Karwowska z UW oraz silny zespół techniczny – twierdzi Paweł Chrzan.

Dobry moment

Wsparcie:
Wsparcie:
Pomysł Wellbee docenił fundusz inwestycyjny Tar Heel Capital Pathfinder – twórcy aplikacji pozyskali 1,1 mln zł od funduszu i inwestorów indywidualnych.
materiały prasowe

Dariusz Milewski uważa, że do niedawna wsparcie pracowników w kwestiach zdrowia psychicznego ograniczało się do działań doraźnych. Sporą zmianę widać teraz, kiedy coraz więcej osób skarży się na trudności z zachowaniem równowagi psychicznej w pandemii.

– Brakowało systematycznego podejścia. Powody były różne, dla części firm był to temat tabu – uważa Dariusz Milewski.

Niektóre firmy nawet nie zdawały sobie sprawy ze skali problemów, z którymi borykają się ich pracownicy. Współtwórca Wellbee dodaje, że temat zdrowia psychicznego często był po prostu pomijany, a pracodawcy twierdzili, że ich pracownicy są zadowoleni. Tymczasem dane pokazały co innego.

– Według badań w określonym momencie nawet 25–30 proc. osób w firmie mierzy się z mniejszymi lub większymi problemami czy wyzwaniami w zakresie zdrowia psychicznego. Podłoże nie musi być zawodowe, np. wypalenie, o którym często się mówi, może dotyczyć życia prywatnego, przeszłości konkretnej osoby, rodziny czy związku – wymienia Dariusz Milewski.

Doświadczenia twórców Wellbee pokazują, że część problemów jest uniwersalna, więc twierdzenie, że rozwiązanie podobne do ich aplikacji wspomagającej psychoterapię może działać na Zachodzie, lecz nie u nas, nie jest prawdziwe. Wsparcie psychiczne jest istotne i nie powinno być dla pracownika benefitem, tylko czymś oczywistym.

– W wielu firmach przeprowadzono ankiety, w których pracownicy wskazywali wsparcie psychiczne jako jedną z trzech najbardziej pożądanych form pomocy w czasie pandemii. 78 proc. ankietowanych w badaniu firm Oracle i Workplace Intelligence, przeprowadzonym na grupie 12 tys. pracowników w 11 krajach, stwierdziło, że ze względu na pandemię rok 2020 był najbardziej stresujący w ich życiu, a 76 proc. uważa, że pracodawca powinien bardziej dbać o zdrowie psychiczne w organizacji – wyjaśnia Dariusz Milewski.

Newsletter ICT
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter ICT
autor: Grzegorz Suteniec
Wysyłany raz w tygodniu
Grzegorz Suteniec
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Według współtwórcy Wellbee inwestycja w zdrowie psychiczne pracowników to spora oszczędność kosztów rekrutacji i zapewnienie firmie dobrej pozycji na rynku.

– Dzięki dbałości o pracowników firmy obniżają wskaźniki absencji i prezenteizmu [ten termin oznacza przychodzenie do pracy mimo złego stanu zdrowia, co się wiąże z niższą wydajnością i pogorszeniem jakości pracy – red.]. Znam przedsiębiorstwo, które zmniejszyło je o 50 proc. – twierdzi Dariusz Milewski.

Szybki skok

Nowe wyzwania:
Nowe wyzwania:
Paweł Chrzan, Dariusz Milewski i Grzegorz Skuza podkreślają, że po wybuchu pandemii wiele firm przeprowadziło ankiety, by poznać oczekiwania pracowników w tej trudnej sytuacji: wsparcie psychiczne okazało się jedną z trzech najbardziej pożądanych form pomocy.
Marek Wiśniewski

Pandemia pokazała twórcom Wellbee, że różne sektory – od firm produkcyjnych przez korporacje na branży IT kończąc – zaczęły dbać o zdrowie psychiczne pracowników. Po sześciu miesiącach od startu platformy z usług Wellbee korzysta kilka tysięcy pracowników firm i klientów indywidualnych w Polsce i za granicą.

– Cieszymy się, że już po dwóch, trzech miesiącach od uruchomienia naszych usług dla firm mieliśmy kilku klientów biznesowych – mówi Dariusz Milewski.

Cennik usług Wellbee jest zróżnicowany: wiele zależy od firmy i oczekiwań klienta. Psychoterapię prowadzą psychoterapeuci Wellbee w formie wideo, lecz oprócz dostępu do aplikacji webowej klienci mogą też liczyć na spersonalizowane informacje na temat swojej psychoterapii. Natomiast terapeuci mają dostęp do panelu, który pomaga im w pracy.

– Z badań dotyczących stanu zdrowia psychicznego można wysnuć wniosek, że ludziom jest coraz trudniej. Powody, jakie są wskazywane w opracowaniach naukowych, to m.in. izolacja, lęk przed chorobami somatycznymi w sytuacji przeciążenia służby zdrowia, wzrost agresji wskutek ograniczenia mobilności czy wzrost spożycia alkoholu. Obecnie specjaliści najczęściej diagnozują stany lękowe, zaburzenia nastroju, takie jak depresja czy zaburzenia obsesyjno-kompulsywne. Także młode osoby szukają profesjonalnej pomocy psychoterapeutycznej. Kiedy uruchomiliśmy usługę psychoterapii dla nastolatków od 13 roku życia, wzrost zainteresowania był lawinowy – przyznaje Grzegorz Skuza.

Nie tylko aplikacja:
Nie tylko aplikacja:
Terapię prowadzą psychoterapeuci Wellbee w formie wideo, lecz oprócz dostępu do aplikacji webowej klienci mogą też liczyć na spersonalizowane informacje na temat swojej psychoterapii. Natomiast terapeuci mają dostęp do panelu, który pomaga im w pracy.
materiały prasowe

Twórcy Wellbee uważają, że szybkie wprowadzenie usługi na rynek było skokiem na głęboką wodę, lecz udanym. Kolejne miesiące przyniosą im spore wyzwania, związane m.in. z rynkowymi trendami – digitalizacją usług medycznych i pokrewnych, a także ich personalizacją.

– Wykorzystanie tych trendów wymaga specjalistycznej technologii, przede wszystkim do masowej diagnostyki problemów psychicznych i efektywnego, skalowalnego mierzenia efektów terapii. Bez tego personalizacja nie ma szans powodzenia – ocenia Paweł Chrzan.

W przyszłości chce opracować systemy, które inteligentnie połączą opiekę online i offline.

– Uważamy, że harmonijne połączenie obu form najlepiej pomoże pacjentom – kończy Paweł Chrzan.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane