"Tak, idziemy w tym kierunku" - powiedział podczas piątkowej konferencji prasowej wiceminister Malepszak zapytany, czy w tym roku resort zaproponuje projekt ustawy o tzw. prawie warstwowym.
Obecnie wiele należących do kolei nieruchomości w centrach miast nie może być wykorzystane pod inwestycje z powodu braku regulacji umożliwiających prawne rozdzielenie własności gruntu od własności tego, co zostało nad nim lub pod nim zbudowane.
Kilka lat temu prezes PKP SA Krzysztof Mamiński mówił, że brak prawa warstwowego, czyli rozłączenia prawa do dysponowania nieruchomością z samą nieruchomością gruntową, utrudnia zdobywanie inwestorów, którzy mogliby zabudować niewykorzystywane przestrzenie pod działalność usługową, handlową czy biurową w centrach miast.
Wiceminister Malepszak przyznał w piątek, że podczas remontu warszawskiej linii średnicowej rozważane jest jej przykrycie od ulicy Żelaznej do Towarowej.
"W +średnicy warszawskiej+ jest jeszcze jedna bardzo istotna kwestia, właściwie kluczowa z punktu widzenia przyszłej funkcjonalności tego, co nad tą +średnicą+. Musimy wrócić do tego, o czym myśleliśmy, o czym mówiliśmy 10 lat temu - do zabudowy +średnicy+ na górze, nad tunelem, żeby skorzystać z tych gruntów, które są własnością PKP SA i móc stworzyć zupełnie nową funkcjonalność miasta w tym obszarze" - powiedział Malepszak.
Dodał, że PKP SA dysponując "ogromną powierzchnią gruntową" musi iść w kierunku biznesowym. "Jeśli grunty nie będą potrzebne na cele kolejowe, to definitywnie celem PKP SA powinna być komercjalizacja tych gruntów, tak żeby struktura PKP SA mogła czerpać korzyści finansowe z tych lokalizacji. To ma być organizacja, to ma być holding (...), którego mocną nogą ma być działalność biznesowa" - dodał.
Cała infrastruktura linii średnicowej była budowana od lat 20. do 60. XX wieku. W ramach modernizacji tej linii ma zostać przebudowanych ok. 50 km torów, ponad 30 obiektów inżynieryjnych, w tym dwa mosty przez Wisłę i dwa tunele średnicowe (linia dalekobieżna i podmiejska), a także przystanki Warszawa Śródmieście, Warszawa Ochota, stacje Warszawa Wschodnia i Warszawa Centralna. Powstaną też nowe przystanki: Warszawa Solec i Warszawa Nowy Świat.
Dzięki tej inwestycji ma wzrosnąć przepustowość: z 16 par pociągów na godzinę na linii średnicowej do 24 par oraz z 14 par pociągów na godzinę na linii dalekobieżnej do 20 par.
Polskie Koleje Państwowe należą do największych w Polsce właścicieli gruntów i nieruchomości. Majątek PKP SA stanowią zarówno obiekty pełniące funkcje związane z obsługą transportu kolejowego, jak i nieruchomości o charakterze typowo komercyjnym. Komercyjnym wykorzystaniem nieruchomości kolejowych zajmuje się spółka Xcity Investment.